Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Karrieredagen 2021: Livet etter studiene

Fire alumner sitter på hver sin høye stol bak to runde bord foran en gul skjerm som viser at det er Karrieredagen 2021.
Alumnipanelet. F.v. Anja Skybakmoen, Sigurd Evensen, Kaja Fjellberg Pettersen, Kalle Moberg.

I studenttilværelsens trygge favn er det ikke nødvendigvis tanken på arbeidslivet som tar mest fokus. Som musikkstudent har du også muligheten nettopp til å fordype deg i instrumentet, utvikle deg teknisk og ta kunstnerisk risiko uten å bekymre deg for inntektene. Samtidig kan overgangen til livet etter studiene bli brå, dersom du ikke er forberedt.

Med dette i bakhodet, inviterte vi fire tidligere NMH-studenter til Karrieredagen, for å fortelle om sine erfaringer. Vi ønsket å høre om deres opplevelser av overgangen, og om man egentlig kan forberede seg på musikertilværelsen mens man studerer?

Samtalen ble moderert av Maia Viken og Alice Levin, prosjektledere for jobbskyggingsprosjektet. Resten av panelet besto av:

  • Kaja Fjellberg Pettersen, cellist. Har spilt i Trondheim Symfoniorkester og Trondheimsolistene, og driver strykerensemblet Oslo Strings. Samarbeidet med artister som Marit Larsen, Karpe Diem og Nils Bech, i tillegg til å starte opp og drive ungdomsorkesteret Camerata Laranjeiras – et sosialt prosjekt i Rio de Janeiro.
  • Anja Skybakmoen, sanger, komponist, arrangør og pedagog. Synger i Eplemøya Songlag, og PITSJ, i tillegg til å drive sitt eget soloprosjekt. Jobber som kunstnerisk leder for Oslo-avdelingen av Fargespill.
  • Kalle Moberg, trekkspiller, stipendiat på NMH, og tidligere kapellmester på Det Kongelige Slott. Har operert i et bredt utvalg av sjangere, blant annet sammen med jazztrommeslager Paal Nilssen-Love
  • Sigurd Evensen, trombonist. Har vært komponist og arrangør for Stjernekamp, og spiller trombone i Blåsemafiaen. Gruppen har spilt med en rekke norske artister, og slo gjennom med låten "Let Loose" på MGP i 2021.

Drømmen om et liv med musikken


Maia Viken åpnet samtalen med å spørre panelet om arbeidslivene deres svarer til drømmene de hadde mens de var studenter. Anja Skybakmoen var først på banen. Hennes mål som student var å kunne leve av musikken – noe hun har fått til.

-Jeg begynte å ta oppdrag og undervise mens jeg studerte, og har frilanset på fulltid etter bachelorgraden. Først i 2017 fikk jeg min første faste jobb, i Oslo-avdelingen til Fargespill. Der har jeg det øverste ansvaret for det vi gjør utad av musikk. Kombinert med frilanstilværelsen er dette egentlig drømmen for meg.

Sigurd Evensen, som i dag arbeider som trombonist i eventbransjen, fortalte om sine utfordringer med å finne veien som aspirerende musiker.

-Jeg satte meg nok veldig hårete mål da jeg gikk på NMH, og ønsket at alle som trengte en blåser til sine prosjekter, skulle ringe meg først. Samtidig hadde jeg ikke snøring på hvordan jeg skulle få til akkurat det!

Evensen fikk etter hvert en lærer som oppfordret ham til å tenke over hvem som kunne hjelpe ham, for deretter å gi ham det ekstra lille dyttet som trengtes for å ringe vedkommende. Læreren skal nærmest ha lagt telefonen i hånden hans og tvunget ham til å taste telefonnummeret.

-Etter det begynte egentlig ballen å rulle, fortsatte Evensen, som senere har spilt i backingbandet til artister som Kurt Nilsen, Onkl P og Madcon, for å nevne noen.

Dette med å utføre noen ubehagelige oppringninger kom også opp senere i samtalen. Cellist Kaja Fjellberg Pettersen oppfordret studentene i salen til å våge å kontakte musikere de ønsker å jobbe med eller er nysgjerrige på.

-Husk at vi er en stor gjeng som ønsker at det skal gå bra for hverandre! Det er viktig ikke å tenke at musikere er konkurrenter, men at vi er der for hverandre i et fellesskap.

To smilende alumner sitter bak et rundt cafébord i panelsamtale på Karrieredagen.
Kaja Fjellberg Pettersen og Kalle Moberg

Åpenhet for nye ting

Pettersen tegnet i samtalen et bilde av seg selv som en ganske åpen student. Samtidig som hun nøt muligheten til å fordype seg i det klassiske håndverket, spisskompetansen blant lærerne og det å få være med på store orkesterkonserter, gikk flere av vennene hennes på jazzlinjen.

-Etter hvert begynte jeg å spille i band med noen av dem, og fikk muligheten til å kaste meg ut i improvisasjon. Drømmen om å spille i orkester ble utfordret, og etter hvert fikk jeg en forståelse for at det kanskje ikke bare er én vei til drømmen – for den kan også forandre seg.

Trekkspiller Kalle Moberg, som også har klassisk bakgrunn, nikket samtykkende til dette.

-Mitt fokus har vært på å være steder hvor jeg føler at jeg kan lære noe nytt. Dersom det innebærer å spille musikk med dødsbra jazzmusikere, så ønsker jeg å gripe den muligheten.

Et gjennomgående fellestrekk ved panelet så ut til å være åpenheten de har for å gjøre forskjellige ting. Dette har tatt dem i ulike retninger, og gitt dem nye mål underveis.

-Nå om dagen får jeg mye ut av å jobbe med jazz og improvisert musikk, fortalte Moberg. -Skulle jeg låst meg fast i én idé, hadde jeg nok ikke klart meg så bra. Jeg vokser mye på å gjøre forskjellige ting.

-Husk at vi er en stor gjeng som ønsker at det skal gå bra for hverandre! Det er viktig ikke å tenke at musikere er konkurrenter, men at vi er der for hverandre i et fellesskap.

Kaja Fjellberg Pettersen Karrierdagen 3. desember 2021

Å stille forberedt til arbeidslivet

Moderator Alice Levin ville vite om det er noe man kan gjøre som student for å forberede seg til arbeidslivet. Her trekker enkelte i panelet frem at det kan være lurt å legge noen planer for året etter studiet mens man går på NMH, sånn at man ikke står helt på bar bakke i dét man er ferdig. Skybakmoen var for eksempel med i et prosjekt med planlagt DKS-turné. Også Moberg jobbet en del frilans ved siden av studiene på Musikkhøgskolen. Etter bachelorgraden, tok han master i Sveits.

-Det jeg ikke var forberedt på etter masteren, var hvor langt i forkant jeg burde vært med søknader til prosjekter. Skal man jobbe med prosjektbaserte ting, hvor det trengs midler, er det lurt å søke i god tid.

For Skybakmoen resulterte den travle tiden etter studiene i en stor skattesmell året etter.

-Jeg hadde jo opprettet enkeltpersonforetak, og lagt spilleplaner, men kanskje ikke vært like nøye på å sette meg inn i dette med skatt. Der skulle jeg ønske jeg hadde gjort en innsats, for dette fikk vi ikke noe særlig innføring på Musikkhøgskolen.

Evensen trakk frem viktigheten av å utnytte den kompetansen man har tilgang til mens man går på skolen, og bli bevisst på hvilken kompetanse man kan hente fra de forskjellige lærerne. Selv opplevde han mot slutten av studiet at han kom til kort på noen av de rent tekniske tingene, og ønsket bedre kompetanse innen arrangering. Han etterspurte derfor en lærer som kunne være strengere med ham og terpe konkret på dette.

-Jeg ville rett og slett ha en som kunne kjefte på meg, sa han.

Fire alumner deltar i panelsamtale foran en gul skjerm som viser at det er Karrieredagen 2021.

Viktigere enn gjennombruddet

Et annet aspekt som kom frem i samtalen var hvor viktig det er å jobbe for å finne en drivkraft utover den ytre anerkjennelsen for arbeidet man gjør. Hvordan det å jobbe med musikk kan være et seigt og langsomt arbeid, og at en indre motivasjon blir viktigere enn å vente på det store gjennombruddet.

Felles for musikerne på scenen denne dagen, var at de alle har bakgrunn fra Musikkhøgskolen, men karrierene deres har forgreinet seg i forskjellige retninger. Enkelte ting var de dog opptatt av alle sammen: dette med å være åpen for å arbeide med ulike ting, forsøke å bli bevisst hvilken kompetanse man trenger for å utføre jobben man ønsker, og det å våge å spørre om hjelp eller kontakte musikere man er nysgjerrig på.

Sjekk ut de andre sakene fra Karrieredagen her:
Karrieredagen 2021