Blant bidragene i år var dansbare Mall Girl – rosakledde sjangerblandere som har etablert seg raskt. Indie, pop eller positivt ladet punk. Kall det hva du vil, men de imponerte mange med sitt lekne live-show, der den litt ubestemmelige stilen reflekterer den eklektiske smaken deres. Hittil har de rukket å spille på Øyafestivalen, Oslo Jazzfestival og gitt ut sin første offisielle singel «Slay Queen» som allerede raker inn med streams på strømmetjenestene.
Bethany Forseth er vokalist i Mall Girl og utdannet utøvende jazz-sanger fra NMH.
– Det føltes som en mini-turné i Oslo, sier hun. Trommeslager Veslemøy Narvesen som studerer på jazzlinja legger til: – Publikum ga oss masse energi!
På en trang scene på Verkstedet holdt også Margrete et proft, lavmælt show med diskré pop som har ført henne til finalen av Urørt og avspilling på BBC Radio 1. Margrete er NOPA-vinner med musikk som unektelig også lukter jazz, og for tiden studerer hun utøvende jazzsang på NMH.
Saksofonisten, multiinstrumentalisten og jazzstudenten Marthe Lea, som blant annet samarbeidet med Bugge Wesseltofts 20-årsfeiring av New Conception of Jazz, gjorde en forrykende frijazzkonsert med kvintetten sin.
– Det er alltid gøy å spille med bandet mitt. Jeg elsker når man virkelig må jobbe med musikken på scenen. Det var som om musikken var et levende dyr som vokste og ble til der og da, forteller Lea.
Den villeste jazzen ble levert av kvartetten Master Oogway, som spilte i et stappfullt Kafé Hærverk. Med en rocka tilnærming til sjangeren gjorde Master Oogway en minneverdig konsert. De fire solistene holdt et nådeløst grep om publikum, og gitarist Håvard Nordberg Funderud headbanget med krøllene. Han går på det internasjonale masterprogrammet NoCom og studerer for tiden i Gøteborg.
– Det var ganske intenst å kun få spille en halvtimes langt sett, så vi rakk bare spille fire låter – likevel artig! Sier han om by:Larm-konsertene.