Brukernavn og passord - NMH-konto

Er du student, fast ansatt ved NMH, eller har et lengre engasjement, får du et personlig brukernavn og passord, som gir deg tilgang til flere av våre IT-systemer.

Om du er ny student eller ny ansatt kan du hente ditt brukernavn på nett. Du kan også få brukernavn og passord i administrasjonen i 3. etasje. Problemer med eksisterende brukernavn/passord rettes på e-post til IT-seksjonen.

Passordbytte

Skifte av passord skjer gjennom vår passordbytte-tjeneste. Det er ikke anledning å skifte brukernavn.

Glemt passord

Har du glemt passordet kan du bruke vår "Glemt_passord"-tjeneste.

Hvordan skal passordet skal se ut?

Nye passord må bestå av en blanding av store og små bokstaver, tall og andre tegn.

Et passord skal:

  1. være minst 8 tegn langt

  2. ikke være et ord eller en del av et ord som finnes i en ordliste på noe språk.

  3. ikke være et navn (personnavn, stedsnavn, navn fra filmer eller bøker, f.eks. ikke navn fra faglitteratur).

  4. ikke ha noe med deg å gjøre (ikke bosted, telefonnummer osv.).

  5. inneholde tegn fra minst tre av disse fire kategoriene: Store bokstaver (A-Z), små bokstaver (a-z), tall (0-9) og tegn som hverken er bokstaver eller tall (f.eks. !()/%+.»{|}[\] eller ,)

Når bør jeg skifte passord?

Etter passordskifte vil det kunne ta en stund før det nye passordet er spredt til alle deler av IT-systemet. Det anbefales derfor å skifte passord på slutten av arbeidsdagen.

Hvor ofte skal jeg bytte passord?

Du må bytte passord minst en gang i året. Dersom du ikke har byttet passord på over et år, vil du bli varslet om dette i e-post. Dersom du en måned etter et slikt varsel fortsatt ikke har byttet passord, vil kontoen din bli stengt. Kontoen vil fortsatt kunne motta e-post, og filene vil bli liggende, men du vil ikke kunne bruke kontoen.

En konto som har vært stengt i mer enn ett år antas å ikke lenger være i bruk, og vil automatisk bli slettet.

Av sikkerhetshensyn vil all informasjon du registrerer på disse sidene bli kryptert under overføringen.

Hvorfor må passordet være vanskelig og hvorfor må det byttes?

Grunnen til at vi må gjøre passordet så vanskelig som mulig og skifte det minst én gang i året, er at det eksisterer mange lett tilgjengelige program for å gjette passord. Disse programmene tar ord fra ordlister og skriver dem om etter mange ulike regler for å teste alle passord som det er vanlig at folk bruker.

For at passord skal være vanskeligere å knekke med slike program, har vi strenge regler for hva som er et godkjent passord.

Spørsmål om brukernavn og passord?

Send problemet ditt på e-post til IT

imported-image

Robert Haugan

Seksjonssjef
Seksjon for drift og IKT
Eystein Midttveit

Eystein Midttveit

Overingeniør
Seksjon for drift og IKT
imported-image

Lasse Berge

Avdelingsingeniør
Seksjon for drift og IKT
imported-image

Lage Berger Jensen

Overingeniør
Seksjon for drift og IKT
Sist oppdatert: 17. august 2016