Eksamenskonsert – Jon Martin Høie (orgel)

   Denne våren har Jon Martin Høie gjennomført det fireårige kandidatstudiet i kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole.

Arild Sandvold (1895–1984): Introduksjon og passacaglia i h-moll, op. 4

Fem kjappe med kandidaten

Du skulle egentlig holdt din avslutningskonsert for publikum i salen, isteden ble det live, hvordan tror du det blir?

– Det var unektelig annerledes å spille eksamenskonserten min uten publikum i salen – annet enn de tre sensorene og produsenten. Stillheten i salen rett før konserten og med en gang den var over, var kanskje det mest merkbare. Samtidig oppleves det absolutt som en konsertsituasjon med nerver og alt som hører med. Og det var jo artig å tenke på alle dem som fulgte livestreamen! 

Hva er forskjellen å spille uten publikum til stede i rommet, og å spille med publikum til stede?

– Det gir meg ofte en ekstra boost å se publikum sitte der fysisk før konserten begynner. Samtidig får vi organister kanskje ikke det samme forholdet til publikum som andre musikere – vi ser dem stort sett ikke mens vi spiller, enten vi sitter oppe på et orgelgalleri eller med ryggen til som i Lindemansalen. 

Hvordan har ellers denne tida påvirket deg og ditt musikalske virke, er det mye som har blitt avlyst?

– Jeg har en stilling som organist i Bragernes kirke i Drammen ved siden av studiene. Jeg er heldig og blir ikke permittert på grunn av situasjonen, men vi har måttet avlyse flere planlagte konserter i kirken. Gudstjenestene har vært videoproduksjoner og korene har hatt øvelser digitalt. Nå begynner en del av aktivitetene å starte opp igjen, men med strenge smitteverntiltak. 

Har du noen yndlingskomponist, eller hva liker du best å spille?

– Ofte liker jeg best å spille det jeg nettopp har jobbet med, men jeg har en forkjærlighet for norsk orgelmusikk, særlig komponisten Arild Sandvold. Også er jeg glad i det liturgiske orgelspillet – å spille til gudstjeneste og andre kirkelige handlinger. 

Hva savner du mest for tida?

– Jeg savner rett og slett hele den vante hverdagen! 

Sist oppdatert: 23. mai 2020