Brian Olguin Cliff.jpg

Nye muligheter på Lyden av Musikkhøgskolen 2020

Med «Lyden av Musikkhøgskolen» på trappene, er mulighetene mange for å røske i A4-rammene for musikken som skal formidles.

Har du en idé? Skriv den inn her.

– Det er så mye spennende som skjer på Musikkhøgskolen, da er det gøy å få vist det frem i all sin bredde, sier festivalsjef Gunnar Flagstad.

Nettopp det var tanken da «Lyden av Musikkhøgskolen» så dagens lys i 2017. Det som opprinnelig skulle være én dag i Operaen, este fort ut til en hel festival.

– Med et så svært arrangement har vi ikke mulighet til å gjenta det hvert år, men nå er det gått tre år og på tide med en ny festival med nye studenter. Vi er genuint interessert i studentenes initiativ og glade for å ha med oss studentrepresentant og klassisk fiolinist Larissa Tereschenko i den kunstneriske ledergruppen, forteller Flagstad.

Larissa Tereščenko og Gunnar Flagstad
– kunstneriske ledere sammen med Eyolf Dale.
Foto: Milad Gholami

Sammen med jazzpianist Eyolf Dale utgjør de festivalens trio, som man nå kan begynne å tenke på aktuelle bidrag å sende til.

Hva tenker dere i utvelgelsen av festivalprogrammet?

– Mangfoldet og Musikkhøgskolen i all sin bredde er det kompasset vi styrer etter, forteller Flagstad, og nevner i fleng; Jazzmusikerne, folkemusikkmiljøet, komponistene, kor, storband og  orkester – muligheten for en variert festival er stor med rundt 1000 begavede musikere i hus. Å ha tilgang på så mange musikere og instrumenter gir utrolig mange muligheter. Det er ikke så mange andre steder man lett kan rigge opp med seks konsertflygler.

Vi-følelsen på skolen

Festivalsjefen har vanskelig for å velge, når han blir bedt om å trekke frem høydepunkter fra «Lyden av Musikkhøgskolen» 2017.

– Det var for eksempel mye spennende initiativ fra det rytmiske miljøet, mens komponistene nærmest lagde en egen liten festival i festivalen. Nå håper vi det også kommer mye bidrag fra det klassiske miljøet, som var noe mer fraværende under forrige festival, påpeker han.

At fagmiljøene på huset får jobbe på tvers er en viktig del av filosofien bak festivalen.

Hva oppstår i møtet mellom ulike fagmiljøer?

– Det er inspirerende å oppleve ulike innfallsvinkler til det vi alle holder på med – til musikken. Hvis du er den ene studenten som spiller munnspill, skal du likevel kjenne at du er en del av et større Vi. Å få vist frem mangfoldet for et offentlig publikum er kjempeviktig, men det gjelder også innad på huset. Å blir eksponert for, og få større oversikt over alt det utrolig spennende som foregår her, kan være inspirerende både for studenter og lærere. Slik får det også en nytteverdi for oss som institusjon.

Lyskryss-musikk

Alt er lov å tenke og foreslå, selv om kanskje realismen innhenter dem på et tidspunkt, i følge Flagstad.

Noen spesielle oppfordringer til kommende festivaldeltagere?

– Vi er glade i ideer som er lettrodde og som kan gjøres i det offentlige rom, men det er også lov å tenke maksimalistisk. Vet du om et spennende sted i Oslo du vil at Musikkhøgskolen skal være synlig, kom gjerne med det! Her skal man kunne prøve ut artige ideer, man kanskje ikke vanligvis får gjort. Man kan teste ut potensielle fremtidige prosjekter, noe man vil gjøre i masterstudiet sitt eller læreres FoU-prosjekter.

Forlag til den kunstneriske ledelsen trenger ikke å være omfattende, men kan bestå av et par ord. Som i 2017 da noen skrev «Lyskryss-musikk».

– En kjempeide, smiler Flagstad og forteller. – Da hadde vi noen slagverkere i et lyskryss som spilte hver gang det ble grønn mann. Det ble nesten som en slags kunstinstallasjon, og veldig morsomt å observere reaksjonene på de forbipasserende. Slik så vi på sett og vis også de sosiologiske effektene av formidlingsprosjektet vårt, ler Flagstad.

– Du må tenke på en litt annen måte når du blir trukket ut av komfortsonen. Det gjør noe med deg som musiker!

Peter Tornquist

Lydenav-sentralen-43.jpg

Foto: Brian Cliff Olguín

Sjanger-åpenhet blant folk

At nettopp flere får øynene, eller rettere sagt ørene opp for musikk, er et av målene med festivalen, som går av stabelen i mars 2020.

– En veldig stor del av befolkningen er opptatt av musikk, men mange forholder seg bare til sine vante kanaler. Venners preferanser og ditt allerede kjente miljø, blir styrende for hva du hører på. Samtidig viser strømmetjenester som Spotify at folk ikke er så sjangertro som før. Mens man i «gamle dager» forholdt seg til favorittbandet sitt og kjøpte cd-er i én gate, er det en mye større sjanger-åpenhet blant folk i dag. Men de må bli eksponert for det, for å skjønne at det er kult, påpeker Flagstad.

At listepop-lytteren plutselig får høre musikere på T-banen som spiller klassisk musikk har stor verdi. Gjennom et sjangerfritt program er ambisjonen at «mannen i gata» blir virvlet inn i festival-dragsuget og oppdager ny musikk han eller hun ikke visste at de kom til å like.

Steve Reichs «Music for 18 Musicians» fra forrige festival ble spilt i Vaterlandspassasjen mellom T-banen og Oslo S. Mens Toccata og fuge i d-moll av Bach fikk ljome ut av kirkeorgelet som var plassert noen T-banestopp senere.

– Det er ikke sikkert man rekrutterer alle forbipasserende til konsertsalene våre, men du har utgjort en forskjell for noen den dagen, påpeker Flagstad.

David Engmo2.jpg

Foto: David Engmo

Utenfor konsertsalene

Rektor Peter Tornquist trekker frem verdien av samhandling på tvers av studier, årskull og sjangere, som finner sted i arbeidet med festivalen. Han ser publisiteten man oppnår gjennom «Lyden av Musikkhøgskolen» som en positiv bieffekt av det hele.

– Dette er ikke først og fremst en anledning til oss å vise oss frem i byen, for det gjør vi ganske ofte med flere hundre konserter i året. Men det gir oss en anledning til å vise frem noen andre sider ved vår virksomhet. Ikke minst er det en nyttig utfordring for studenter og ansatte å prøve ut andre måter å samspille på. Å møte publikum på en annen måte enn det de gjør ved tradisjonelle konserter, synes jeg er noe av det viktigste med denne festivalen. Forrige gang var det nettopp møtene som fant sted utenfor konsertsalene som var de morsomste, mener Tornquist.

Sist oppdatert: 29. mai 2019

Samlesiden for Lyden av Musikkhøgskolen 2020

lyden_V7A7091 - web2000_Paal_Audestad.jpg
Lyden av Musikkhøgskolen 2020

19.–22. mars 2020 skal NMH igjen prege Oslo med Lyden av Musikkhøgskolen. Denne siden oppdateres jevnlig med informasjon om festivalen.