Med wiener-anslag til verden

Christina Kobb kom nylig tilbake fra en treukersturné i USA hvor hun holdt konserter, foredrag og workshops om historisk klaverteknikk.

Etter at New York Times omtalte forskningssamarbeidet mellom Christina Kobb og professor Rolf Inge Godøy ved UiO har Christina fått flere invitasjoner til konserter og foredrag i USA. Artikkelen beskrev hvordan Kobb og Godøy brukte motion capture-teknologi for å registrere bevegelsene i wienerklassisk spillestil som videre skal sammenlignes med moderne.

Stor interesse for historisk spillestil

Christina har tilegnet seg den wienerklassiske spillestilen gjennom gamle avhandlinger og lærebøker i pianospill. I USA videreformidlet hun kunnskapen om hvordan man trakterte pianoet i 1820. Først holdt hun konsert og foredrag om historisk klaverteknikk ved Cornell University før hun dro videre til Portland, etter invitasjon fra radiostasjonen All Classical Portland.

altChristina signerer flygelet i studioet til All Classical Portland etter en konsert som ble direktesendt på radio og streamet over hele verden.

Christina holdt så en konsert med hovedsakelig norsk musikk for 200 publikummere i Nordia-huset til Scandinavia Heritage Foundation. Der holdt hun også et populærvitenskapelig foredrag/demonstrasjon med tema klaverteknikk, basert på doktorgradsarbeidet hennes ved NMH. På programmet sto bl.a. Thomas Tellefsens klaversonate op. 13, som antagelig ble fremført for første gang i USA.

Christinas besøk fikk fyldig omtale i Oregon Artswatch og den lokale TV-stasjonen Portland Community Media TV gjorde et langt opptak med demonstrasjon og diskusjon av klaverteknikk på moderne klaver. Dette blir snart tilgjengelig på deres nettsider og på Youtube.

Møtte studenter ved San Jose State

Videre var Christina invitert til det velrennomerte Ira F. Brilliant Center for Beethoven Studies ved San Jose State University (SJSU), hvor hun holdt demonstrasjonsforelesningen Piano Playing in the Early 19th Century: Reconstructing a Practice of the Past – også dette basert på hennes avhandlingsarbeid.

altalt

Under og etter forelesningen ved Beethoven-senteret.

alt

I San Jose er campus noe mer eksotisk enn ved Musikkhøgskolen.

alt

Klaverstudentene lærer wieneranslag anno 1820.

altStudentene ved SJSU øver Porgy and Bess for 10 pianister. De skal turnere i klaverforretninger, der det, naturlig nok, finnes nok pianoer å ta av.

Hjemløse pianoer

Christina benyttet også anledningen til å spille konserter i sjømannskirkene i hhv. San Francisco og New York, samt besøke (og prøvespille!) klaversamlingene ved Yale University og Duke University.

I New York ble hun spontant invitert av den anerkjente sopranen Lauren Flanigan til å delta ved hennes konsert. Flanigan ville fortelle alle om Christinas konsept PianoShelters. Med Piano Shelters foreslår Christina å samle gamle pianoer som folk ikke lenger vil ha, og bruke dem til å skape rom for unge og gamle som har lyst til å spille piano, men mangler instrumentet.

Oppholdet ble avsluttet med en privat huskonsert i Middletown, Connecticut, og Durham, North Carolina – og firhendig spill med professor Randall Love fra Duke University.

alt

Sist oppdatert: 13. januar 2016