6. Læringsmiljø
NMHs ledelse legger til rette for studentmedvirkning i alle sentrale organer og en tett kontakt mellom ledelsen og studentutvalget. Læringsmiljøutvalget har ansvar for at læringsmiljøet på institusjonen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd.
Avvikssystemet
Avvikssystemet er nettbasert, og studentene kan melde inn saker som de ikke ønsker å ta opp med sin lærer eller studentkontakt. Studentene skal ha anledning til å gi fortløpende tilbakemeldinger på avvik i saker som gjelder studiekvalitet og læringsmiljø. Det er melderen som definerer hva et avvik i studiekvalitet eller læringsmiljø er, ikke institusjonen. Studenten kan velge å være anonym. Antall avviksmeldinger og generell tematikk for disse rapporteres til styret gjennom kvalitetssystemets årsrapport.
Evalueringer av læringsmiljøet ved NMH
- Musikkhøgskolens læringsmiljøundersøkelse gjennomføres blant alle høgskolens studenter hvert 4. år.
- Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) i regi av studentsamskipnadene i Norge gjennomføres hvert 4. år.
- Evaluering av studiestart gjennomføres årlig .
- Evaluering av studentmedvirkning blant NMHs student-tillitsvalgte gjennomføres årlig .
- Studiebarometeret- en nasjonal undersøkelse der 2.års studenter vurderer studieprogrammet sitt og læringsmiljøet ved institusjonen gjennomføres årlig av NOKUT .
- Evaluering av bibliotekets tjenester gjennomføres årlig.
Til sammen gir disse seks rapportene et godt innblikk i læringsmiljøet ved NMH.
Læringsmiljøundersøkelsen
2019 - Læringsmiljøundersøkinga
2016 - Læringsmiljøundersøkelsen
2013 - Læringsmiljøundersøkelsen
SHoT undersøkelsen - Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (Nasjonal)
2018 - Resultater SHoT undersøkelsen NMH
Årlig evaluering av studiestart
2018 - Evaluering av studiestart
2017 - Evaluering av studiestart
2016 - Evaluering av studiestart
2015 - Evaluering av studiestart