miksepult  f Christian Houge.jpg
Foto: Christian Houge

Elektronisk eksamen

Seks studenter spiller verker utarbeidet i faget live-electronics. Dette er deres eksamenskonsert.

Medvirkende

Dorothea Økland
Fred-Håkon Klausen
Katrine Ødegård Stenbekk
Solveig Wang
Petter Lien

Omtale

Dorothea Økland skal utforske mulighetene som finnes i et 4-kanalsoppsett. Publikum inviteres inn i et lydunivers med stemmen i fokus, prossesert og manipulert, sammen med både improvisert og komponert lydmateriale.

Fred-Håkon Klausen inviterer til en nær, varm og ærlig fremføring, der prosessering av vokal og fieldrecording vil stå i fokus.

Idar Eiassen Pedersen har valgt å spille helt alene. For at det ikke skal bli stusselig tar han med macen, noen dingser og en liten bråte med effektpedaler som han skal bruke i tillegg til trompeten. Musikken blir i grenseland mellom komponert og
improvisert og vil by på deilige klanger og ambiente landskap, men hvis det går som planlagt skal det også bli litt bråkete og stygtfint.

Katrine Ødegård Stenbekk har de siste årene jobbet med å utvikle et solo-oppsett innen musikkteknologi, også kalt live- electronics, med et skapende fokus på programvaren Ableton Live. Musikken kommer til å være en kombinasjon av låter Katrine har skrevet i bandet Kalandra, samt noen helt nye eksperimentelle verk som tar i bruk både akustiske og elektroniske virkemidler, med hovedfokus på stemmen.

Solveig Wang sitt kollasjprosjekt, Nothing Personal, viser ulike akustiske og elektroniske elementer som flettes inn i hverandre. Komposisjonene skifter mellom improviserte og komponerte elementer. Musikerne blander forskjellige lydmaterialer fra pop-hooks til fieldrecordings, improviserte elementer, akustiske instrumenter og lydlandskaper.

Petter Lien ønsker å utforske lyder og ulyder, toner og rytmer på en måte han ikke har gjort før. Instruksjonen og premisset er avtalt på forhånd, men form og utførelse blir bestemt på stedet av en malende tredjepart.