Ellen_Ugelvik_foto_observatoriet.jpg

Ellen Ugelvik – solisten som revolusjonær helt

Kunststipendiat ved Musikkhøgskolen Ellen Ugelvik urframfører den femte og siste klaverkonserten i sitt prosjekt der hun utforsker solistens rolle i prosessen fra unnfangelse til framføring.

  • Torsdag 15. september 2016
  • 19.00
  • Sentralen
  • 200/100
Bestill billett

Medvirkende

Oslo-Filharmonien  
Cathrine Winnes (dirigent)    
Ellen Ugelvik (klaver)

Program

Trond Reinholdtsen: Theory of the Subject (urframføring)

Omtale

Kunststipendiat ved Musikkhøgskolen Ellen Ugelvik urframfører den femte og siste klaverkonserten i sitt prosjekt der hun utforsker solistens rolle i prosessen fra unnfangelse til framføring.

Tidligere klaverkonserter har ofte satt den individuelle solisten og hennes forhold til mengden - altså orkesteret – i sentrum. Trond Reinholdtsens nye klaverkonsert Theory of the Subject utfordrer dette mønsteret i en tid da «individualismens framvekst gir enhver status som solist, og kollektivet er blitt en utopi,» som komponisten sier det selv.

Solistens rolle skifter mellom maoistisk aktivisme, depressiv utmattelse (live video fra solistens garderobe), resignasjon i møte med ny teknologi (representert ved et selvspillende piano som overgår solisten i mekanisk virtuositet) og den fullstendige isolasjon fra offentligheten (ved å trekke seg tilbake til et slags skjul under flygelet).

Reinholdtsen er utdannet komponist og kunststipendiat ved Musikkhøgskolen, og Cathrine Winnes underviser i dirigering ved Musikkhøgskolen.

Konserten er en del av Ultima-festivalen og i samarbeid med Oslo-Filharmonien.