mengelberg
Willem Mengelberg (1871-1951), en 1900-tallets mest legendariske dirigenter

Mahlers symfoni nr. 4 i kammerversjon

Musikkakademiet

Den tapte romantiske tradisjon. Opplev et ensemble av masterstudenter under ledelse av Are Sandbakken gjenskape spillestilen fra Mengelbergs legendariske innspilling fra 1939.

  • Mandag 18. mars 2013
  • 19.30
  • Levinsalen
  • 150/50
  • Billetter i døra

Medvirkende

Ditte Marie Bræin - sopran
Eivind Refvik Sandgrind - fløyte
Marianne Svenning - obo
Jorge Gaona Ros - klarinett
Anne Gunn Grimerud - horn
Eline Solum Gran - fagott
Marcus André Berg - harmonium
Elsine Haugstad - klaver
Karoline Bjørhei - slagverk
Eivind Siljeholm - slagverk
Are Sandbakken - fiolin, leder
Eva Camilla Eikaas Stalheim - fiolin
Ingvild Finset Spilling - bratsj
Ivan Valentin Hollup Roald - cello
Ole Herman Schøyen Sjölin - kontrabass

Program

Innledende kåseri ved Erlend Hovland

Gustav Mahler: Symfoni nr. 4 i G-dur, kammerversjon av Klaus Simon

Omtale

Den tapte romantiske tradisjon
På begynnelsen av 1900-tallet var spillestilen ganske annerledes enn i dag. Det var mye mer bruk av rubato og glissando og mer sparsom bruk av vibrato. Klangen var mindre polert og volumiøs og musiseringen var generelt mye friere. Dette gjorde at romantiske symfonier ofte kunne fremstå mer subjektive og direkte i uttrykket enn de gjør i våre dager.

I denne fremføringen av Mahlers 4. symfoni (kammerversjon) gjør vi et forsøk på å gjenskape den spillestil som kommer til uttrykk gjennom en legendarisk innspilling fra 1939 med dirigenten Willelm Mengelberg og hans Concertgebouw Orchestra . Mengelberg var Mahlers nære venn og hans måte å fremføre symfoniene på var etter Mahlers mening den ideelle.