Händel på italiensk

Konserten viser spennet i kantateproduksjonen til den unge Händel. Fra uforbeholdne kjærlighetserklæringer i kantaten Ditemi o piante til voldtekt, anger, raseri og selvmord i kantaten om Lucrezia, Händels desidert mest kjente kantate innen dette repertoaret.

 

  • Fredag 12. mai 2017
  • 18.00
  • Levinsalen
  • Gratis

Medvirkende

Christian Kjos (cembalo)
Mona Julsrud og Ditte Marie Bræin (sopraner)

Omtale

Georg Friedrich Händels italienske kammerkantater og kammerduetter har druknet blant store operaer og oratorier, men det var i disse verkene at den unge Händel eksperimenterte med form, harmoni og melodi, noe som formet ham om komponist.

En av barokkens aller mest kjente komponister, Georg Friedrich Händel (1685-1759), skrev også verker som ettertiden ikke har tatt særlig godt vare på. Hans intime italienske kammerkantater og kammerduetter har druknet blant store operaer og oratorier, men det var i disse verkene at den unge Händel eksperimenterte med form, harmoni og melodi, noe som formet ham om komponist. Han lånte ivrig av seg selv gjennom hele livet og dette repertoaret var i så måte hans egen skattekiste. Konserten trekker ikke bare fram sjelden og fantastisk musikk av Händel, men belyser spesielt det improviserte cembaloakkompagnementet og cembalistens rolle i samspillet med sangerne. Konserten er en del av Christian Kjos’ kunstneriske utviklingsarbeid ved Norges musikkhøgskole. Med seg har han sangerne Mona Julsrud og Ditte Marie Bræin – som har en helt spesiell forståelse og formidlingsevne for dette repertoaret.

Det blir cembalomusikk av Händel selv og cembalotranskripsjoner av musikk fra hans første opera for London-scenen, Rinaldo, ført i pennen av Händels medcembalist William Babell. Kantaten Nice, che fa, che pensa? tar for seg avstandsforelskelse og hjertesukk. Hele konserten avsluttes med en italiensk duett som Händel gjenbruker i oratoriet Messias.