Hysteria del I: Ophelia synger

Masterkonsert

Kvinnelig hysteria var en vanlig diagnose helt frem til tidlig 1900-tallet. I denne delen av masterprosjektet har Marte Sand tatt for seg musikk basert på Shakespeares monologer til Ophelia fra Hamlet. Led hun av hysteria, eller var hun en vanlig jente som føler som oss andre?

  • Torsdag 20. april 2017
  • 20.30
  • Levinsalen
  • Gratis

Medvirkende

Marte Sand (sopran)
Tor Espen Aspaas (klaver)

Program

Engelsk Trad: Ophelias monolog

Ståle Kleiberg (1958-): Three Shakespeare sonnets 

Richard Strauss (1864-1949): Drei Lieder der Ophelia, op. 67

Gabriel Dupont (1878-1914): Poèmes d’automne nr. 2 Ophélia

Robert Schumann (1810-1856): Herzeleid, op. 107 nr. 1

Hugo Wolf (1860-1903): Lied der transferierten Zettel

Ernest Chausson (1855-1899): Chanson d’Ophélie, op. 28 nr. 3

Camille Saint-Saëns (1835-1921): La mort d’Ophélie

Omtale

Kvinnelig hysteria var en vanlig diagnose helt frem til tidlig 1900-tallet. Kvinner som led av svimmelhet, nervøsitet, økt seksuallyst, insomnia, manglende appetitt for mat eller sex, og en tendens til å skape trøbbel, ble ofte diagnostisert med hysteria og flere ble tvunget inn på galehus og til fjerne livmoren. Det har vært lang historie med grusomme behandlinger.

Ser man på listen over symptomer er dette følelser og lyster som man i dag ser på som helt vanlige. Dette er ”symptomer” som enhver kvinne opplever igjennom ett langt liv. Det trenger likevel ikke å bety at de er mentalt syke. Dette vet vi i dag.

På den tiden mye av repertoaret vi som klassiske sangere synger ble skrevet, var dette vanlig praksis. Visste en kvinne for mye følelser eller i det hele tatt uttrykte seg på en annen måte enn det som var sosialt akseptabelt ville hun ha blitt diagnostisert med hysteria.

Hva legger vi til grunn når vi i dag tolker roller og tekster fra denne tiden? Legger vi til grunn all bakgrunnshistorie eller knytter vi dem nærere opp til vårt eget liv og følelsesregister?

I den første delen av masterprosjektet har Marte derfor tatt for seg musikk basert på Shakespeares monologer til karakteren Ophelia fra skuespillet Hamlet. Ophelia lider tap, mister forstanden og tar sitt eget liv. Litteraturforskere har forsket på dette skuespillet i mange år og har ulike oppfatninger om hvem hun er og hva som egentlig skjuler seg mellom linjene. Noen mener også at hun egentlig lider av datidens hysteria.

Gjennom musikk av et utvalg komponister fra romantikken utforsker Marte denne kvelden nettopp dette. Er Ophelia egentlig bare en vanlig jente som føler som oss alle andre.

alt