Klaverdagene 2014 - tirsdag 4. mars

Klaverdagene

Dag to av to dager med mesterklasse, foredrag og konserter for klaverpedagoger - og utøvere.

  • Tirsdag 4. mars 2014
  • 10.45
  • Levinsalen
  • 1000,- for begge dager, eller 600,- pr dag. Kr. 500,- i tillegg for aktive eksterne deltakere på mesterklasse.
Meld deg på

Medvirkende

Einar Steen-Nøkleberg, professor i klaver ved Norges musikkhøgskole

Wolfgang Plagge, professor i klaver ved Norges musikkhøgskole 

Ellen Ugelvik, KUST-stipendiat ved Norges musikkhøgskole. (Les mer om Ellen Ugelviks stipendiatprosjekt her)

Program

Tirsdag 4. mars:

10.45 – 11.00:   Registrering for nye deltakere

11.00 – 11.45:   Wolfgang Plagge: 1814 - 2014
 Plagge trekker musikalske linjer gjennom 200 år

12.00 – 13.00:   Lunsj

13.00 – 17.00:   Einar Steen-Nøkleberg: Mesterklasse (Påmelding for eksterne via påmeldingsskjema)

Repertoar valgfritt fra: 
Bach: Das Wohltemperierte Klavier
Liszt: Paganinietyder
Grieg: Lyriske stykker

Kl 19.00: Konsert - Makrokosmos bind I og II av George Crumb. Fremføres av stipendiat Ellen Ugelvik og tyve klaverstudenter.
Konserten er inkludert i konferanseavgiften.

Omtale

For første gang i historien fremføres syklusen Makrokosmos I og II av tyve pianister i ulike konstellasjoner

Lytt deg inn i George Crumbs klangkosmos! Tjue pianistar vil i sirleg koreografi trekkja eteriske lydar frå flygelet og føra deg to gonger gjennom zodiaken i Makrokosmos I og II. Med evokative titlar som The Phantom Gondolier, Litany of the Galactic Bells og Rain-Death Variations kan du venta deg ei kosmologisk og mytologisk reise av dimensjonar!

Makrokosmos I og II vart skrivne 1972-73, og er ei vidareutvikling av stilen han etablerte med Five Pieces for Piano tiåret før. Inspirert av Henry Cowell står han for ei ny orkestrering av pianoet; strenger og rammeverk blir tekne i bruk på unkonvensjonelt vis, det blir brukt glas, papir, stålbørste, fingerbøl og binders, og utøvaren skal både plystra, syngja, ropa og messa inn i instrumentet. Men der slike teknikkar hjå Cowell mest blir brukt som spesialeffektar, er dei her sentrale element i ei klangverd som òg formar gestikken i musikken. Syklusen er nøysamt sydd saman til eit større heile, der lyttaren blir losa gjennom ein psykologisk kurve av stemningar og assosiasjonar. Trass det modernistiske form- og tonespråket, er musikken sterkt forankra i tradisjon, og synest undarleg tidlaus og universell. 

Ellen Ugelvik vant i 2008 Spellemannspris for sin utgivelse av Makrokosmos I og II og har ved flere anledninger jobbet med komponisten personlig. I sitt stipendiatprosjekt ved nmh jobber hun med urfremføringer av fire nye klaverkonserter, og Crumb-prosjektet med bachelorstudentene springer ut av arbeidet med samtidsmusikk. Ugelvik vil at studentene skal bli kjent med nye spilleteknikker for piano og med nytt repertoar for instrumentet for å utvide sin klangpalett og være forberedt på fremtidens yrkesliv som utøvende musikere.