Max Reger 1873-1916 – en markering

Lærere og studenter går sammen om å markere 100-årsjubileet for Max Regers død. Orgelmusikken har preget ettermælet hans, men for å vise bredden i produksjonen hans blir det på konserten innslag av både kormusikk, kammermusikk og romanser.

  • Onsdag 23. november 2016
  • 19.00
  • Lindemansalen
  • Gratis

Program

Koralfantasi over «Ein feste Burg ist unser Gott», op. 27
Henrik Bechstrøm (orgel)

Fra Schlichte Weisen, op. 76
-  Es blüht ein Blümlein rosenrot (tekst: Martin Boelitz)
-  Zwiesprach (tekst: Martin Boelitz)
-  Friede (tekst: Huggenberger)
Marte Sand (sopran), Jonas Aune (klaver)

Fra Schlichte Weisen, op. 76
- Du meines Herzens krönelein (tekst: Felix Damm)
- Herzenstausch (tekst: Enslin)
- Schlecht´ Wetter (tekst: R. Braungart)
Elizabeth Balfour (sopran), Olga Jørgensen (klaver)

Suite i g-moll, op. 131/1
- Molto sostenuto
- Vivace
- Andante sostenuto
- Molto Vivace
Ester Forsberg (bratsj)

Morgensang fra Geistliche Lieder, op. 137
Dein Wille, Herr, geschehe! fra Geistliche Lieder, op. 137
Mariä Wigenlied fra op. 76 (tekst: Boelitz)
Ragnhild Thu Austnaberg (sopran), Terje Winge (orgel)

Fra  8 Gestliche Gesänge, op. 138:
- nr 3 Nachtlied (tekst: Petrus Herbert (1533-1571))
- nr 4 Unser lieben Frauen Traum Nachtlied (tekst: ukjent)
Kirkemusikkoret, Hannah Carding (dirigent på nr 3), Markus Dunseth (dirigent på nr 4)

Fantasi og fuge, d-moll, op. 135b (originalutgave)
Inger-Lise Ulsrud (orgel)

Omtale

altMed denne konserten går lærere og studenter ved Musikkhøgskolen sammen om å markere 100-årsjubileet for Max Regers død. I Regers enorme opusrekke finnes bortimot alle sjangere, selv om kirkemusikken sto hans hjerte nær. Særlig orgelmusikken har preget ettermælet hans og satt standarder for orgelspillet som tidligere var ukjent. Noen av hans orgelkomposisjoner er derfor sentrale i programmet. Kirkemusikkoret vil også framføre noen av korkomposisjonene hans, og for å vise noe av bredden i hans produksjon blir det innslag av både kammermusikk og romanser.