RAW med Mikoo og asamisimasa

R A W

Grensesprengende, rått og ufiltrert. Servering. Med bl.a. Helmut Lachenmanns trio Allegro Sostenuto

  • Fredag 22. januar 2016
  • 18.00
  • Lindemansalen
  • 100/50

Medvirkende

Mikoo: Live Sollid Schulerud og Seshen (vokal), Johan Lindvall (piano/synth), Jørgen Kasbo (gitar) og Michaela Antalová (trommer)

asamisimasa troversjonen: Ellen Ugelvik (piano), Kristine Tjøgersen (klarinetter), Tanja Orning (cello) (bildet under)

Filosofisk innslag/tale ved Geir Kristian Lund

alt

Program

Kombinasjoner av komponsert musikk og improvisasjoner
Mikoo

Helmut Lachenmann: Allegro Sostenuto, trio i 6 deler (1986-88)
asamisimasa 

 

Omtale

Mikoo

Mikoo is consisted of Live Sollid Schulerud og Seshen (vokal), Johan Lindvall (piano/synth), Jørgen Kasbo (gitar) og Michaela Antalová (trommer). This band was put together by Michaela Antalová. Their music is a combination of written parts with elements of improvisation, which form the overall sound of the band. They are inspired by sonorities of church music, silence and sustain.

Allegro Sostenuto 1986-88

Den grensesprengende tyske komponisten Helmut Lachenmanns motto er: «å komponere er å bygge et instrument».  Idéen om instrumentet klarinettrioen er tuftet på opplevelsen av resonans på den ene side og bevegelse på den andre, i en syklus som bygger opp, river ned, for så å bygge opp igjen. Lachenmann bruker begrepet musique concrète instrumentale  - konkret instrumentalmusikk, som fokuserer på energien i produksjonen av lyden, heller enn lydresultatet. Musikernes fysiske handlinger står dermed helt sentralt som materiale i komposisjonen, som råstoff for musikken. Musikken inneholder en vid palett av ukonvensjonelle klanger og finslipte graderinger mellom støy og tone. Gjennom å slå, gni, gli, blåse og stryke på ulike steder på instrumentene utforskes nye klanger og områder, noe som skaper en klangverden med et tydelig slektskap til retninger innen fri improvisasjon. Målet er ikke å framstå som radikal, men heller for å oppfordre til en mer radikal lytting - en aktiv lytting, som Lachenmann sier: «å lytte er å arbeide». Den halvtimes lange trioen er delt i 6 deler.

Geir Kristian Lund

Geir Kristian Lund er idéhistoriker, innovatør og skribent. Har produsert radioprogrammer for P2, jobbet flere år som kulturjournalist i Aftenposten, og driver nå et innovasjonslaboratorium for helsevesenet. Interesserer seg sterkt for systemteori og fulldempet stisykling.

Om konsertserien

RAW (Recognition - Alert - Window) viser noko av det røffaste som blir unnfanga på øvingsromma midt i Oslo. Rått, ferskt, uprosessert, ufiltrert. Du vil høyre konstellasjonar du ikkje har høyrt før. Når studentane etter kvart renner ned festivalar i inn- og utland, kan du seie at du høyrde dei først på Norges musikkhøgskole.

Det blir servering og kvar kveld blir minst to band presenterte.

Kurator for R:A:W er Thomas Strønen.