Musikkhøgskolens blåserakademi spiller Gulda og Strauss

Tidligere og nåværende studenter står bak blåserensemblet som sammen med dirigent Leif Arne Pedersen har de gjort stor suksess både i inn og utland. På denne konserten har de med seg en cellosolist og gitar, bass og slagverk.

  • Lørdag 22. oktober 2016
  • 18.00
  • Levinsalen

Medvirkende

Leif Arne Pedersen (dirigent)
Kyung Jun Lee (cello)

Musikkhøgskolens blåserakademi:
Ebba Wallen, Kaja Andersen (fløyte)
Jarl Eivind Aspen, Fidel Piris (obo)
Jeroen Vrancken, Stefan Soscic, Kariann Svensson, Victor Jara, Christine B. Hansen (klarinett)
Alexandr Ziva, Didrik Åsnes, Elias Skogdal (fagott)
Simen Hagen, Siri Storheim, Ingrid Olstad Andersen, Benjamin Setsaas (horn)
Mari Tyvand, Benjamin Mortensen (trompet)
Lars Brynestad (trombone)
Sivert Fjeldstad Madsen (tuba)

Pål Aam (gitar)
Thoralf Strandli Pedersen (bass)
Bård Berg (slagverk)

Program

Friedrich Gulda: Cellokonsert 
I: Ouvertüre  
II: Idylle  
III: Cadenza  
IV: Menuet  
V: Finale alla marcia

Richard Strauss: Sonatine nr. 1, «Aus der Werkstatt eines Invaliden»  
I. Allegro moderato 
II. Romanse og Minuet, Andante, Tempo di Menuetto 
III. Finale: Allegro molto 

Omtale

Tidligere og nåværende studenter står bak blåserensemblet som etterstreber høyeste kvalitet i formidlingen av blåsermusikk. Sammen med professor Leif Arne Pedersen har de gjort stor suksess med konserter både i inn og utland. Kjernen i besetningen er oktett (obo/klarinett/horn/fagott) men ved denne konserten utvides besetningen i to spennende verker full av energi og klangfarger.

Friedrich Gulda: Cellokonsert

Den østerrikske komponisten Friedrich Gulda (1930-2000) ble betegnet som et vidunderbarn og vant flere internasjonale priser som klassisk pianist. På 50-tallet utviklet han en interesse for jazzmusikk som skulle vare resten av livet. Fra da av ble hans kompositoriske karriere dedikert til å blande klassisk og jazz og cellokonserten er et enestående eksempel på dette. Det er en halvtime med nonstop musikalsk energi, klassiske menuetter og rockesanger, europeiske folketoner og pseudo-atonalitet. Komponert i 1980 med blåseensemble i stedet for orkesterakkompagnement fremstår cellokonserten som et strålende bidrag til moderne klassisk musikk.

Richard Strauss: Sonatine nr. 1, «Aus der Werkstatt eines Invaliden»

Richard Strauss komponerte som student to fine verk for blåsere; Serenade i ess-moll, op.7 (1881) og Suite i B-dur, op.4 (1884) for tradisjonell «Harmoniebesetning» (2 oboer, 2 klarinetter, 2 horn og 2 fagotter).

Det tok 60 år før Sonatine nr. 1 ble skrevet (1943). Strauss økte besetningen til 2 fløyter, 2 oboer, 3 klarinetter, basetthorn, bassklarinett, 2 fagotter, kontrafagott og 4 horn. Dette åpnet muligheter for Strauss til å boltre seg i klangvariasjoner.

Strauss komponerte sonatinen i en tid med rekonvalesens etter en periode preget av influensa og det spekuleres i om undertittelentittelen («Fra en invalids verksted») henspeiler på dette.

Kanskje mimret Strauss nærmere 80 år gammel over gode barneminner mens han skrev denne Sonatinen og Sonate nr 2 i ess-dur (1944). Verkene er i alle fall både lystig og vakker musikk tross de ble skrevet i krigstider. Disse to perlene av blåsermusikk  hører til kjernerepertoaret  for alle blåserensembler i dag.