Kaija_Saariaho_f_Andrew _Campell.jpg
Hør musikk av Musikkhøgskolens nye gjestende professor Kaija Saariaho i kveld.

Musikkhøgskolens sinfonietta spiller Kaija Saariaho

Musikkensemblene

Samtidsensemblet spiller musikk av Musikkhøgskolens nye gjestende professor Kaija Saariaho, Tristan Murail og studentene Lars Skoglund og Martin Nygård Haug. Peter Herresthal er solofiolinist og Jonathan Haas dirigent.
 

  • Tirsdag 4. oktober 2016
  • 18.00
  • Lindemansalen
  • 150/100/50 - billetter i døra 1 halvtime før konsert

Medvirkende

Musikkhøgskolens sinfonietta
Peter Herresthal (fiolin)
Ingvild Sandstad (horn)
Jonathan Haas (dirigent)

Program

Lars Skoglund: La Boutique Obscure: Hommage à Georges Perec
Tristan Murail: Memoire/Erosion for horn og 9 instrumenter
Martin Nygård Haug: Ly IIII
- - pause - -
Kaija Saariaho: Graal Theater for fiolin og ensemble

Mesterklasse og forelesning med Saariaho

Kaija Saariaho har åpen undervisning mandag 3. oktober kl. 10-12, og hun holder en forelesning tirsdag 4. oktober kl. 13.15.

Omtale

Om verkene

Lars Skoglund (1974-) og Martin Nygård Haug (1991-) er begge i sitt andre studieår under masterprogrammet for komposisjon ved Musikkhøgskolen. Skoglunds musikk er ofte preget av et finurlig spill mellom sammenfall og sønderfall av linjer i et «knortet» musikalsk univers mens Martin Nygård Haug gjerne arbeider med glitrende overflater som har sitt opphav i underliggende langsomt skiftende harmonier.

Tittelen på Lars Skoglunds verk La Boutique Obscure - Hommage à Georges Perec er hentet fra en bok Georges Perec ga ut i 1973, hvor han nedtegner sine drømmer. Og stykket følger også en drømmens logikk, med hendelser og tilstedeværelser som ikke uten videre lar seg forklare logisk eller som et lineært tidsforløp. 

Tristan Murail (1948-) er en pionerene i det som ofte benevnes den franske spektralskolen sammen med navn som Gerard Grisey og Hugues Dufourt. Karakteristisk for denne «skolen» er et fokus på det klanglige som basis for komposisjon; Gjennom muligheter som teknologien gir, foretas analyser av lydlige forløp som så gjerne gjenskapes instrumentalt, som her i Mémoire/Erosion, fra 1976, hvor hornets solo-linje “mates” inn i et ekko-kammer illudert av ensemblet.

Kaija Saariaho (1952-) som vi i dette studieåret har gleden av å ha som gjestende professor i komposisjon ved NMH, har i sin store og viktige produksjon tatt utgangspunkt i hva de franske spektralistene skapte av nye klanglige muligheter og med dette som utgangspunkt skapt sitt eget høyst personlige og poetiske univers. Et musikalsk univers hvis klanglige sensualisme har sørget for at Saariahos musikk har nådd langt ut – også til et stort og allment publikum.

Om kveldens Graal théâtre, fra 1994, sier Saariaho: «Sammenlignet med andre stykker i min produksjon, er Graal théâtre unntaket i en lang rekke av stykker hvor jeg kombinerer akustiske instrumenter med en eller annen form for elektronisk forlengelse. Ulikt disse mine tidligere stykker var utgangspunktet mitt her den delikate violin-lyden og dens interaksjon med et orkester.»

 Asbjørn Schaathun, professor i komposisjon

Om dirigent og solist

Jonathan Haas er blitt karakterisert som «paukenes Paganini», og han behersker alt fra klassisk til jazz og rock, fra symfoniske mesterverker til eksperimentelle komposisjoner. Han har spilt inn plater med gruppa Emerson, Lake and Palmer og vunnet en Grammy med Fank Zappa. Særlig er han kjent for sin tolkning av Philip Glass’ konsertfantasi for to pauker og orkester, et stykke Haas oppfordret Glass til å komponere for å skape oppmerksomhet på pauker som soloinstrument. Haas er professor ved NYU Steinhardt og solopaukist I bl.a. New York kammerorkester.  (kilde http://steinhardt.nyu.edu)

Peter Herresthal er kjent for sine tolkninger av moderne fiolinkonserter med orkestre og ensembler over hele verden. Han har jobbet tett med komponister som Per Nørgård, Thomas Ades, Kaija Saariaho og Henri Dutilleux. Herresthal har han vunnet tre spellemannpriser, «årets utøver» og musikkritikerprisen. Peter har jobbet med dirigenter som Sakari Oramo, Thomas Ades, Andrew Manze, Ilan Volkov, Anu Tali og med bl.a. Wien radio symfoniorkester. Herresthal er fiolinprofessor ved Norges musikkhøgskole og gjesteprofessor ved Royal College of Music i London og NYU Steinhard School i New York.

Les artikkelen om komponisten Kaija Saariaho - Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor

alt– Jeg har et ensomt arbeid, og det er sjelden jeg deler tanker om det med andre. Derfor liker jeg å møte unge kolleger, høre deres tanker og idéer og kanskje hjelpe og guide dem, hvis jeg kan.