Nina Sætherhaug - sang

Masterkonsert - eksamen

  • Torsdag 12. desember 2013
  • 20.00
  • Lindemansalen

Medvirkende

Joachim Kwetzinsky - klaver

Maria Berglund - sopran

Magnhild Korsvik - sopran

Program

Claude Debussy (1862-1918)
Mandoline

Trois Chansons des Bilitis
- La flute de Pan
- La Chevelure
- Le tombe des Naïades

Ambroise Thomas (1811-1896)
Me voici dans son boudoir

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Dans un bois solitaire
An Chloë
Deh per questo per istante 

Christian Sinding (1856-1941)
Jeg bærer den hatt, som jeg vil

- Pause -

Alma Mahler (1879-1964)
Die stille Stadt
Laue Sommernacht
Licht in der Nacht

Igor Stravinskij (1882-1971)
Baba the Turks Arie

Richard Strauss (1864-1949)
Morgen 
Allerseelen
Hab mir´s gelobt  (trio fra Rosenkavaleren)

Rodgers & Hammerstein (1895-1979)
There Is Nothin´ Like A Dame

Omtale

I 1660 ved Londons teatre kom endelig de første kvinnelige skuespillerne på scenen etter en lang tid med bl.a. Shakespeares dramatikk hvor menn spilte de kvinnelige karakterene. Etter kort tid dukket også de kvinnelige skuespillerne opp i mannsklær i såkalte breeches roles, hosenrolle eller bukserolle som vi kaller det på norsk. Gamle oppsetninger fikk nytt liv ved at stykkets mannlige karakterer ble spilt av en dame i breeches. (Breeches er det vi på norsk vil kalle klesplagget nikkers) Dette fenomenet førte til en oppblomstring i britisk teaterliv og skulle vise seg å bli en attraksjon på Londons scener i flere århundrer, og det ble spesielt populært innen kunstarter som burlesk og pantomime.

I Italiensk opera var det kastratsangeren som sang de største rollene, men da kastrat vesenet ble avskaffet havnet kastrat rollene hos de kvinnelige mezzosopranene ettersom rollene p. g. a. omfang ikke kunne synges av menn. Mange av disse operaenes handlinger hadde libretto fra mytologi eller historie, og inneholdt roller som for eksempel konger eller pasjer. Dette førte igjen til at kvinner måtte opptre i mannsklær for å skape en autentisk karakter. Etter hvert begynte komponister å skrive mannlige operaroller for kvinnelige sangere, og i dag er vi som publikum vant til å se damer i roller som for eksempel Cherubino, Sesto eller Octavian.

Mitt valg av tema for mine masterstudier ligger altså innenfor musikkteater sjangeren og repertoaret er bukseroller. Som lyrisk mezzosopran har jeg ønsket å fordype meg i bukseroller siden mye av mitt kjernerepertoar ligger innenfor denne rammen, og det har også vært flott å få jobbe med repertoar helt fra barokken og frem til i dag. I denne siste konserten har jeg tatt med noen av mine favoritter fra bukserollens persongalleri, og noen fra ytterkanten som for eksempel Baba the Turk. Men jeg har også latt meg inspirerer til å ta med arier, romanser og lieder som jeg synes ”myker opp” dette til tider litt for maskuline programmet.

God fornøyelse!

Nina Sætherhaug