Noise and the voice - foredrag 1 av Aaron Cassidy

Internasjonale gjester

Forelesning 1 av gjestelærer og komponist prof. Aaron Cassidy fra University of Huddersfield / Centre for Research in New Music har tittelen Noise and the voice - exploring the thresholds of vocal transgression. Hva som skjer når stemmebruk i musikk bryter ut av konvensjonelle rammer.

  • Mandag 7. mars 2016
  • 18.00
  • Auditoriet
  • Gratis

Medvirkende

Aaron Cassidy (Huddersfield)

alt

Omtale

Cassidy tar utgangspunkt i «Les malades et les médecins» (1946) av Antonin Artaud og analyserer kunsten til utøvarar som Phil Minton, Ulay og Abramovic.

Aaron Cassidy held meiserklasse med 3 utvalte komposisjonsstudentar tysdag 8. mars kl. 10.00-12.00 i Levinsalen og ei ny forelesing kl. 14.30-16.30.

Alt skjer på engelsk.

Cassidys egen tekst om foredraget

Noise and the Voice—exploring the thresholds of vocal transgression

The presentation begins with an examination of Antonin Artaud’s Les malades et les médecins (1946) as an example of a crossing of the transgressive barrier and goes on to examine how and why this sense of transgression is created, through analysis of the work of improvisers including Phil Minton, Ami Yoshida, Ute Wasserman, and Valeri Scherstjanoi, the performance artists Ulay & Abramovic, the sound poetry of the Four Horsemen and their earlier ‘megapneume’ predecessor Gil J Wolman, and the rock subgenre of ‘pig squeal’. In each case the presentation attempts to localise the transgressive moment as the defining feature of vocal noise, including examination of bodily limits and physical pain, performed otherness, and the scrambling of linguistic codes through the ‘musicalisation of indiscernability’.