Oslo_Filharmonien_på_Myraløkka_15_juni_2014.JPG
Oslo-Filharmoniens gratiskonsert på Myrerløkka

Opplevelsesdag for barn og unge

Velkommen til en opplevelsedag med klassisk musikk for hele familien med konserterer og workshops.

Program

Kl. 15.00 på den store utescenen:
Xenakis: Psappha (1976)
Kjell Tore Innervik (slagverk) og Stig Gunnar Ringen (lyd)

Kl. 12.30 og 13.20:
Slagverksworkshop for hele familien ledet av Guy Wamba Wood og Håkon Skjæret

Omtale

De Unges Orkesterforbund, Sagene bydel, Barratt Due musikkinstitutt, Oslo musikk- og kulturskole, Norges musikkhøgskole og Oslo-Filharmonien har gått sammen om denne opplevelsesdagen for barn og unge fra 6 til 16 år.

I løpet av dagen vil du kunne høre fem konserter fra en stor utescene og mellom hver konsert har vi aktiviteter i telt som er plasser rundt i parken. Samarbeidspartnerne fyller teltene med aktiviteter der barna kan oppleve musikk på nært hold.

I teltet til Oslo Musikk og kulturskole kan du prøve instrumenter, sammen med studenter fra Norges musikkhøgskole kan du forske på lydene fra forskjellige slagverksinstrumenter. Bjølsen styrkeorkester setter deg inn i omstendighetene rundt urframføringen av Händels musikk for det kongelige fyrverkeri og Barratt Due musikkinistitutt holder flere konserter med unge musikere.

Psappha av Xenakis

Iannis Xenakis stykke for solo slagverk, Pshappa (1976), tar utgangspunkt i den greske kvinnelige dikteren Pshappho (ca760 f.kr), kjent for den Pshappiske strofe, en av de først kjente sykliske verseformer. Pshappos dikning består av sanselige kjærlighetsdikt.

Iannis Xenakis vokste opp i Romania født av Greske foreldre. I forbindelse med den greske borgerkrigen måtte han flykte, og han levde hovedparten av sitt liv i eksil i Paris. I Paris opplevde han status som en av de sentrale samtidskomponistene. Han var en pioner innenfor computerens bruk som kompositorisk verktøy og som lydgiver. Hans modeller for simuleringer av lydlige hendelser som regn, vind, menneskelige folkemasser i demonstrasjon og krig betyr at publikum kan gjenkjenne disse elementer som deler av musikken.

- Xenakis er kjent for et kraftig og direkte musikalsk uttrykk. I stor grad er det opp til musikeren å velge instrumenter. Vi har i prosjektet valgt instrumenter som underbygger strofenes lange og korte betoninger, og aksentueringer som skaper rytmiske dynamiske spenninger. Vi har valgt fra dypt til mørkt, en stortromme på 40 tommer til en bjelle på 1,5 tomme, og dette spennet i proposjoner oppfatter vi som en romlighet i forlengelse av Xenakis vike som arkitekt.

En av de sentrale instrumenter i slutten av stykket er en cimantra, en stor trebjelke brukt i klostre i Romania, og som sender oss tilbake til lyder i Xenakis oppvekst.

Materialene komponisten indikerer er tre, metall og skinn. Cimantronen (trestokk) (kirkeklokken i den roman-ortodokse kirke), klokker og metallplater, kanonhylser og trommer med naturskinn. Utvalget av disse har stor betydning for opplevelsen av form.

Dagens framføring vil bestå ev: 13 trommer, 5 metallplater, 4 kanonhylser, en trestokk, en trekasse og to snurrende metall disker. Over 1000 timers øving på instrumentene, utallige tankeprosesser og diskusjoner med seg selv og andre (også Pshappo and Xenakis), Utprøving av hundrevis av instrumenter, og talløse måter å lese og spille stykket på, beslutninger og ombestemmelser, frustrasjon og glede. Som Unni Løveid sier i sitt dikt om Xenakis: Du må bare håpe det finnes en musiker som er villig til å spille fint og onskapsfullt. Led denne musikeren (hvis han finnes) til grensen, før han frem til bunnløse svelg hvor stor musikk kan lokkes fram ved besluttning. Men bare hvis han fortsetter å mishandle fingrene sine lenge etter at de er misdannet. Driv han utenfor og be han slippe kanten…

Kjell Tore Innervik

Konserten er en del prosjektet Radical Interpretations of Iconic Musikal Works for Percussion.

Om slagverksworkshoppen

Bli med på å utforsk instrumenter og lag en komposisjon i Xenakis verden sammen med andre deltakere. Målgruppe: 8 – 12 år. Workshoppen gir en vei inn i verkets musikalske verden gjennom komposisjon og musisering. Workshoppene blir ledet av Guy Wamba Wood og Håkon Skjæret i samarbeid med forskningsprosjektet Radikal tolkninger.

OBS! Max 20 deltakere pr workshop, påmelding i teltet fra kl 12. Åpent for publikum uten påmelding.