Jennifer_Torrence_9bells_done_web.jpg

Perkusjonsteater: Jennifer Torrence stipendiatavslutning

Stipendiatprogrammet - avslutningskonsert

På hvilket tidspunkt og over hvilke terskler nærmer perkusjon seg teater eller performance? Og når disse tersklene er blitt krysset, hva står på spill for musikeren som blir noe annet enn utøver?

  • Torsdag 25. oktober 2018
  • 19.00
  • Levinsalen
  • Gratis

Medvirkende

Jennifer Torrence (perkusjon og performance)
Trond Reinholdtsen (komposisjon og performance)

Program

Tom Johnson (1939-): Nine Bells (1979) for ni hengende plateklokker og en gående, løpende, snurrende, «atletisk perkusjonist»

Trond Reinholdtsen (1972-) i samarbeid med Jennifer Torrence: Institute for Post-Human Performance Practice (2018) - en multimedia installasjonsperformance for et institutt, en perkusjonsforsker, komponistforsker og video.

Omtale

Perkusjonist, performancekunstner og kunstforsker Jennifer Torrence antyder gjennom sin forskning at musikerens kropp er en slik terskel. Refleksjonene og de kunstneriske resultatene av prosjektet hennes har ledet Jennifer til å anse kroppen ikke bare som igangsetter av eksterne instrumenter, men som et instrument i seg selv. Kroppen kan ses som et musikalsk og konseptuelt materiale, en metode for å lage noe og en utøvingsmodus.

Jennifer Torrence er utdannet slagverker fra Oberlin-konservatoriet i Ohio, fra universitetet i San Diego og fra Guildhall School of Music and Drama i London. I fire år var hun ansatt i Nordnorsk opera- og symfoniorkester og i Bodø sinfonietta.

Peter og Jennifer i åkeren
Perkusjonsteater

Hvor langt kan instrumental / perkusjonsteater og dets utøvere bevege seg bort fra klassisk konserttradisjon?

Torrence forside
Slagverksteater – en merkelapp for hvem jeg er

Slagverkere er oppfinnsomme og ukonvensjonelle. Det minner Jennifer Torrence oss om. Men hvordan posisjonerer en kvinne seg i det mannsdominerte slagverksmiljøet?