Richard Nordraak-seminar

Folkemusikalske spor i norske komposisjoner er tittelen på dette seminaret Nasjonalbiblioteket arrangerer i samarbeid med Norges musikkhøgskole.

  • Lørdag 26. november 2016
  • 13.00
  • Nasjonalbiblioteket

Medvirkende

Åtte unge musikere fra Norges musikkhøgskole deltar: Vivian Tsui, Jonas Aune, Eirik Fosstveit, Sander Tingstad, Jonas Østervold, Olga Jørgensen, Elisabeth Gimmestad og Eirik Haug Stømner.

Kommentarer ved komponister og musikkhistorikere som Ståle Kleiberg, Øyvin Dybsand, Camilla Hambro, Ingrid Loe Dalaker, Hallgjerd Aksnes og Lasse Thoresen.

Program

Anne Jorunn Kydland (velkommen)
Rikard Nordraak. Scherzo capriccio
Klaver: Vivian Tsui

Ståle Kleiberg
Edvard Grieg. «Skuldalsbrura», «Gangar (etter Myllarguten)» og «Røtnams-Knut» fra Slåtter, op. 72.
Klaver: Jonas Aune

Øyvin Dybsand
Johan Halvorsen. Konsert caprice over norske melodier for 2 fioliner
Fiolin: Sander Tingstad og Jonas Østervold

Camilla Hambro
Agathe Backer Grøndahl. Tre slåtter etter «Møllargutten»: «Siklebækken», «Kivlemøyerne» og «Fanitull»
fra Norske Folkeviser og Folkedanse behandlede for klaver, op. 30
Klaver: Vivian Tsui

Ingrid Loe Dalaker
Eivind Groven. 
Moen
Sang: Elisabeth Gimmestad. Klaver: Jonas Aune

«Kvide» fra siste del fra Marihand
Klaver: Eirik Fosstveit

Klaus Egge
«Gygri syng i berget» fra Tre Gullharpesongar, op. 7
Sang: Elisabeth Gimmestad. Klaver: Eirik Haug Stømner

Fantasi i Halling, op. 12a
Klaver: Eirik Fosstveit

Hallgjerd Aksnes
Geirr Tveitt. «Fløyteljod», «Langeleiklåt» og «Stavkyrkjestev»
fra Femti folkatonar frao Hardanger samla, nedskrivne og teskjipa aot piano, op. 150
Klaver: Olga Jørgensen

Lasse Thoresen
Lasse Thoresen. Yr
Fiolin: Sander Tingstad

Anne Jorunn Kydland (avslutning)
Rikard Nordraak. «Tonen» fra Fem norske Digte, op. 2
Sang: Elisabeth Gimmestad. Klaver: Jonas Aune

Se også Nasjonalbibliotekets nettside.

Omtale

Rikard Nordraak (1842–1866) ble bare 23 år gammel, men rakk mer enn å tonesette Norges nasjonalsang. Fortsatt fascinerer hans verker, ytringer og visjon: La folkemusikken sette spor i norske komposisjoner!

Hvordan er visjonen blitt realisert?

alt