lasse.thoresen.jpg

SOL OG Vann

Musikkakademiet

Verker for fløyte og klaver av Lasse Thoresen. Maiken Mathiesen Schau (fløyte) og Trond Schau (klaver). Lasse Thoresen kommenterer verkene fra scenen.

  • Mandag 18. november 2013
  • 19.30
  • Levinsalen
  • 150/100

Medvirkende

Maiken Mathisen Schau - fløyte

Trond Schau - klaver

Program

Invocation of Crystal Waters (2011)

Solspill (1983)

Interplay (1981)

- Pause -

With an open hand or a clenched fist (1976)

Stadier i den indre dialog (1980)

Sea of Names (2012)

Omtale

Verkene er skrevet mellom 1976 og 2012.  Det siste verket er SEA OF NAMES; det er skrevet for Trond og Maiken.  Verket benytter seg av noen toner fra Fartein Valens fiolinkonsert som tema, men lar et spill med overtoner dominere klangbildet.  INVOCATION OF CRYSTAL WATERS ble skrevet for Grieg-konkurransen i Bergen i 2011, og det gir utøveren frihet til å velge en form i første del av verket.

STADIER I DEN INDRE DIALOG er et klaverstykke som mange norske pianister, ikke minst debutanter, har beskjeftiget seg med, det ble skrevet i 1980. SOLSPILL er et klaverstykke med naturstemninger, skrevet for en huskonsert med lysbilder i Saksumsdal, og offentlig uroppført av Einar Henning Smedby under forfatteren og fotografen Finn Alnæs’ Mardøla utstilling på Høvikodden.  Finn Alnæs gav tittel til stykket (som dessverre har vært forfulgt av trykkeleifdjevelen; jeg vet ikke hvor mange programmer som vil ha det til at stykket heter Solospill).

 MED ÅPEN HÅND ELLER KNYTTET NEVE ble skrevet midt på sytti-tallet, og det var Sissel Dørum som urfremførte det.  Maiken har senere spilt det, iført battle-dress, noe som ga ekstra mening til tittel, og med militærstøvler gav fottrampene stor effekt. INTERPLAY ble skrevet i 1981 for Manuela Wiesler, som var en internasjonalt ledende fløytist på den tiden, og stykket var uhorvelig vanskelig.  Det vil man ikke tro når man hører Trond og Maiken fremføre det – både lekent og lidenskapelig.

Lasse Thoresen