Suite de Cathédrale Notre-Dame de Chartres

Studentene på komposisjon videreutdanning, Ole Magnus Næsbakken Ekeberg, Jens Fougner, Andreas Gundersen, Eivind Hannisdal, Martin Korssletten, Johannes Fosse Solvang og Guoste Tamulynaite, presenterer verket Suite de Cathédrale Notre-Dame de Chartres for klarinett, strykekvartett, orgel og slagverk.

Medvirkende

Victor Martinez Jara, klarinett
Lone Meinich, fiolin
Mari Okshovd, fiolin,
Francesca Wiesama, bratsj
Maria Alejandra Conde Campos, cello
Henrik Mathias Bechstrøm, orgel
Markus Tähti Dunseth, orgel
Simen Brenden, slagverk

Program

I Toccata – La tour sud («Clocher vieux»)
- Jens Fougner
Orgel

II Courante – Le labyrinthe
- Martin Korssletten
Klarinett, fiolin og slagverk

III Allemande – Le portail royal (Façade ouest)
- Eivind Hannisdal
Strykekvartett

IV Air – La rose
- Johannes Fosse Solvang
Klarinett, violin og cello

V Tempo di Gavotta – Caveau de Saint-Lubin
- Ole Magnus Næsbakken Ekeberg
Slagverk og bratsj

VI Sarabande – Les baies
- Guostė Tamulynaitė
Klarinett og orgel

VII Gigue – La tour nord («Clocher neuf»)
- Andreas Gundersen
Strykekvartett, orgel og slagverk

Omtale

VII Gigue – La tour nord («Clocher neuf») - Andreas Gundersen

«Verket tar utgangspunkt i kirkeklokkenes komplekse klang og samspillet mellom kirkeorgelet, og kvarttonestemte slagverksinstrumenter åpner opp for nettopp dette. En standhaftig strykekvartett kjemper imot med alt de har for å opprettholde en form for gigue, men er det forgjeves?» Andreas Gundersen har gått fre år på kandidatstudiet i utøvende klassisk klaver ved NMH, og har det siste året tatt videreutdanning i komposisjon på samme skole. Han er aktiv som utøver i fere improvisasjonsbaserte band, og er også engasjert i samtidsmusikkmiljøet. Til høsten starter han på en fireårig bachelor i komposisjon ved NMH.

V Tempo di Gavotta – Caveau de Saint-Lubin- Ole Magnus Næsbakken Ekeberg

“Caveau de Saint-Lubin”, eller “Saint-Lubins grotte” er den eldste delen av en gammel kirke på stedet, oppkalt etter en enda eldre biskop. Minnet om biskopen fra 500-tallet, og kirken fra 800-tallet som stod her før dagens katedral ble bygget, strekker seg fram gjennom historien. Det er et ekko av det vi hører, blandet med det konkrete og håndfaste som er dagens katedral.» Ole Magnus er korpsdirigent og tubaist fra Lillestrøm. Han har arbeidet med mange ulike sjangere som musiker, og som komponist har han erfaring fra teatermusikk. Ole Magnus har tidligere studert pedagogikk med klassisk tuba som hovedinstrument ved NMH.

VI Sarabande – Les baies- Guostė Tamulynaitė

«Les baies er de største vinduene en ser når en ankommer katedralen. Først sett utenfra, så fra innsiden, og til slutt som en erindring mens en forlater katedralen, farget av kirkerommets ro og mystikk, med fuglesang i bakgrunnen.» Guostė Tamulynaitė er en Oslo-basert musiker som spiller piano og synth. Opprinnelig fra Litauen kom hun til Norge i 2010 for å studere ved Norges musikkhøgskole, hvor hun nå har fullført en mastergrad i utøvende piano. Guostė har en lang bakgrunn i klassisk musikk, men har i de siste årene utelukkende fokusert på egenkomponert og improvisert musikk.

I Toccata – La tour sud («Clocher vieux») - Jens Fougner

«Et tårn skal bygges! Man kan kalle åpningstemaet et slags blueprint, eller idéen om et tårn. Så skal den faktiske konstruksjonen reises. Man må først grave ned i jorden, til grunnfjellet for å fnne hvor de første og største steinblokkene skal stå. Det famles. Man klør seg i hodet, prøver og feiler. Blir mer selvsikker. Gradvis tar tårnet form.» Jens Fougner jobber som flm- og TV-komponist og har de siste årene bidratt med musikk til over 40 produksjoner. Han har tidligere studert flmmusikkomposisjon på Høgskolen i Lillehammer, musikkvitenskap på universitetene i Stockholm og Oslo og lyddesign på NISS. Dette er hans første år på NMH.

II Courante – Le labyrinthe - Martin Korssletten

«Ein labyrint er i alle kontekster sett på som ei vanskeleg hindring, der den som måtte klare utfordringa blir lønna med sin egen fridom. I dette stykket har jeg tatt for meg ein eigenkonstruert musikalsk labyrint, der musikken grev seg lenger og lenger ned i djupet i eit «uendeleg» tomrom. Vil den kome ut av labyrinten, eller er den fortapt?» Martin har hovedsaklig bakgrunn fra jazz, men har i de siste årene brukt komposisjon som sin uttrykksplattform. Med inspirasjon fra impresjonistisk musikk søker han å fusjonere samtids- og inntrykkskunst, der arkivet til Toru Takemitsu er en viktig kilde.

III Allemande – Le portail royal (Façade ouest) - Eivind Hannisdal

«Jeg har latt meg inspirere av en slags reise mot katedralen, hvor jeg først er innhyllet i det grønne «skjæret» fra maleriet. Deretter nærmer jeg meg bygget, og får øye på det kongelige inngangspartiet (le portail royal). Til slutt bestemmer jeg meg for å gå inn disse portene. Generelt føler jeg også at maleriet har et dramatisk, fryktinngytende og urolig uttrykk, og dette, sammen med det høytidelige aspektet ved det «kongelige», har vært til inspirasjon i stykkets stemning.» Eivind Hannisdal (f. 1993) har i fere år jobbet som trompetist og arrangør innen både jazz, pop og klassisk musikk. I det siste har fokuset falt mer innenfor komposisjon, låtskriving og arrangering, men fortsatt med den brede sjangerinteressen. Han har en bachelor i klassisk utøvende trompet ved NMH.

IV Air – La rose - Johannes Fosse Solvang

«Rosevinduet i Soutines" La cathedrale de Chartre" fremstår, tross dets plassering i sentrum av katedralens fasade, ikke som et naturlig midtpunkt i bildet, men snarere som noe mørkt og hemmelig, uberørt i skyggen av det store fargespillet som skjer i dets omgivelser. Dette stykket er inspirert av motsetningene mellom rosevinduets to sider og tar for seg en overgang fra Soutines dunkle og mystiske vindu til det originale rosevinduets harmoniske innside som bader i lys og farger.» Johannes Fosse Solvang (26) er trombonist og jazzmusiker med utdanning fra Norges musikkhøgskole, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm og Institutt for Musikk og Dans, Stavanger. Han opptrer også som komponist i ensemblene Doomsday Preppers og BenReddik som begge gir ut nye album i 2018