Sweet? Blokkfløytas rolle og rykte

Masterkonsert - eksamen

Hvis du vil høre akkurat hvor mye lidenskap det er i et "innadvendt instrument med et lite følelsesregister", er dette konserten for deg. Jeg lover både dansetrinn, fuglekvitter og ting du trodde du aldri kom til å få høre fra en blokkfløyte.

  • Torsdag 1. juni 2017
  • 19.00
  • Levinsalen
  • Gratis

Medvirkende

Linnéa Sundfær Haug (blokkfløyte)
Sunniva Thomassen og Oda Habbestad (barokkfiolin)
Kai-shin Lin (barokkbratsj)
Marit Johansen (barokkcello)
Knut Johannessen (cembalo)

Program

Anton Heberle: Adagio og menuett fra Sonate brillante for csakan eller blokkfløyte

Louis Andriessen: Sweet

John Walsh: Utrag fra The Bird Fancyer's Delight

Jan Rokus van Rosendael: Rotations

Georg Philipp Telemann: Overture i a-moll for blokkfløyte og strykere

Omtale

Jeg har valgt å døpe mitt masterprosjekt "Sweet? Blokkfløytas rolle og rykte". Jeg har forsøkt å finne ut hva folk egentlig tenker om instrumentet mitt, akkurat hvor mange fordommer selv musikere har (det var flere enn jeg trodde), og så prøve å bevise at blokkfløyta kanskje ikke er så uskyldig som de tenkte.

For mange er blokkfløyte et torturredskap brukt i musikkundervisningen på barneskolen. Som mange andre blokkfløytister har jeg vært frustrert og trist over at så mange tenker så lite pene ting om instrumentet mitt. Det er ikke dem jeg spiller denne konserten for (de ville vel ikke kommet uansett). Jeg spiller for alle som har sagt "Å ja! Blokkfløyte er fint. Det er et koselig instrument", for dem som har spurt "Men kan du spille noe annet enn barokkmusikk?" og for de som lurer på om det egentlig går an å spille følsomt og dynamisk på "en trepinne med hull".

alt