Aktuelt

IMG_9904 (2).jpg

STUDENTENE HAR ORDET 03. juli 2020

Studentenes engasjement og deltakelse i CEMPEs aktivitet er helt sentralt for senteret. I 2018 ansatte CEMPE to studentpartnere som skulle være et bindeledd mellom senteret og studentene og som skulle gi CEMPE et tydelig studentperspektiv fra planlegging til gjennomføring av prosjekter. 

Etter to år takker Guro Utne Salvesen og Guoste Tamulynaite for seg da de begge er ferdige som studenter ved NMH. 
Vi gir studentene ordet.

CEMPE_Friberg_4_oppdatert.jpg

Nye studentdrevne prosjekter 2020/2021 02. juli 2020

Hvert år deler CEMPE ut prosjektmidler til studentdrevne prosjekter på NMH og andre musikkutdanningsinstitusjoner i Norge. 
Årets tildeling er nå gjort og det er en stor variasjon i prosjektene; fra transkripsjonsforum for folkemusikere til improvisasjon for klassiske pianister. I år er det også flere prosjekter som satser på barn som målgruppe!  
 

Nye studentpartnere foto Guoste.jpg

Bli kjent med våre nye studentpartnere 01. juli 2020

- Jeg ønsker at hver enkelt student skal føle kontroll over egen utvikling og kurs som utøver.

- Særlig håper jeg vi kan skape et miljø hvor det finnes mange arenaer hvor man kan reflektere sammen over ulike sider av det å være musiker.

Møt Susanna og Ole Martin, CEMPEs nye studentpartnere for studieåret 2020-2021

Spøkelse pix.jpg

CEMPE Talks - Musikkhøgskolens spøkelse 30. juni 2020

Hvilke «spøkelser» går rundt i Musikkhøgskolens ganger? Hvorfor gjør vi som vi gjør, hva er det lov å snakke om, og hva er det vi ikke snakker om? Og hva betyr egentlig studentsentrert læring og entreprenørskap? Stipendiat i CEMPE, Veronica Ski-Berg, utfordret studenter og ansatte på en rekke sentrale problemstillinger i CEMPE Talks 26. februar. 

Picture of Robert Gjerdingen, Danuta Mirka and William Caplin

Oslo lectures in Music Theory Pedagogy 22. juni 2020

Gjennom prosjektet Current Trends in Music Theory Pedagogysom har som målsetning å skape sammenhenger mellom pedagogiske trender og utvikling innen musikkteori, har CEMPE organisert gjesteforelesninger med blant andre Robert Gjerdingen, William Caplin og Danuta Mirka. Artiklene de har skrevet basert på forelesningene er nå publisert. 

 

CEMPE Article Wordcloud v2.png

Entreprenørskap i høyere musikkutdanning 01. juni 2020

Ben Toscher er doktorgradsstipendiat ved Engage, Centre for Engaged Education Through Entrepreneurship på NTNU der han forsker på entreprenørskap i kunst-/musikkutdanning. I teksten reflekterer han rundt hvordan musikkstudenter lærer entreprenørskap og studenters og læreres holdninger til begrepet.

Skjermbilde 2020-05-31 kl. 22.10.15.png

Hjelp til kunstnerisk selvhjelp 31. mai 2020

Dagens musikkbransje krever bevisste, nysgjerrige og selvstendige musikere. Gjennom digitale portfolioer og personlig veiledning skal CEMPEs Kjernemappe-prosjekt gi musikkstudenter økt bevissthet rundt egen kunstnerisk utvikling.

Forside norsk 19-20.png

CEMPE Magasin 19-20 25. mai 2020

CEMPEs årsmagasin er her! Årets utgave fokuserer på de studentdrevne prosjektene som vi er veldig stolte av, i tillegg til mye annet bra lesestoff.

CEMPE_Friberg_6_oppdatert.png

CEMPE seminar 2020 - Call for papers 21. april 2020

CEMPE og Musikkonservatoriet ved Norges arktiske universitet inviterer til skandinavisk seminar i Tromsø 12. og 13. november 2020. Tema er kunstnerisk utviklingsarbeid i høyere musikkutdanning.
Fristen er nå utløpt - har du allikevel et innspill til seminaret, ta kontakt med CEMPEs administrasjon. 

1920x1920_Save the date.jpg

MHPC21 Call for papers 20. april 2020

We now welcome submissions to 
Musicians' and Performing Artists' health and performance - Integrating body and mind
in Oslo 22nd - 24th of April 2021
 

CEMPE_Friberg_9_oppdatert.jpg

CEMPE lyser ut innovasjonsmidler til studentdrevne prosjekter! 30. mars 2020

Har du en idé til et prosjekt du har lyst til å gjennomføre, men mangler penger? CEMPE utlyser nå midler til studentdrevne prosjekter, og ønsker å høre fra deg!

Karrieredagen stand 2.jpg

Karrieredagen 2020 26. mars 2020

6. mars 2020 arrangerte CEMPE og Alumniprosjektet NMHs første Karrieredag.
Hvilke valg er det smart å ta mens man studerer? Hvordan ser livet ut etter studietiden? Og hva mener arbeidslivsorganisasjonene er viktig?

Inger-Kristine Riber. Foto privat.jpg

Om å bygge en frilanskarriere 25. mars 2020

Hvordan bygger man en frilanskarriere? Inger-Kristine er selv blant annet pianist, komponist og festivalarrangør, og delte flere tips og råd med fremmøtte studenter om nettverksbygging, smart bruk av sosiale media og om å jobbe med sin indre kritiker. 
 

face.jpg

CEMPE utlyser forsknings- og utviklingsmidler 20. mars 2020

CEMPE utlyser midler til prosjekter om og for høyere utøvende musikkutdanning. 

Strings in improv

Kunsten å gi litt f*** 16. mars 2020

Hva skjer når den klassiske musikeren fjerner notene og lar dirigenten bli hjemme? Med overskriften Friklassisk – improvisasjon for orkestermusikere, lot vi 30 klassisk skolerte studenter og profesjonelle orkestermusikere fra Norge, Sverige og Danmark åpne seg for fritt spillerom i samspill, under et todagers workshopseminar i februar.
Prosjektledere jobbskygging Alice og Maia

Jobbskyggingsnytt 12. februar 2020

Håper på rekordår for Jobbskyggingsprosjektet!

Illustrasjonsbilde av alumni som deltar i jobbskyggingsprosjektet

Lyst på en spennende og fleksibel deltidsjobb? 25. november 2019

CEMPE søker to studenter til å lede jobbskyggingsprosjektet. Kan dette være noe for deg? Søknadsfristen er 15. desember. 

Musikk i det interaktive rom 17. juli 2019

I dette prosjektet er Johannes Lunde Hatfield i samarbeid med stipendiat Ulf A.S. Holbrook i ferd med å skape en digital læringsarena der det tilrettelegges for aktiv læring rundt øving og prestasjonsforberedelser ved Norges musikkhøgskole. 

CEMPE Talks 2 19 - Peter Tornquist, Ellen Brekken, Guro Salvesen. Foto Milad Gholami.jpg

CEMPE Talks - Innenfor/utenfor 10. mai 2019

Hvem ekskluderes og hvem inkluderes i høyere musikkutdanning? Spørsmålet dannet utgangspunktet for årets andre CEMPE talks.  
Med en time til rådighet samlet et knippe panellister og tilhørere seg i Fellesrommet på Norges musikkhøgskole (NMH) mandag 6. mai for å diskutere følgende overskrift: Innenfor/utenfor i høyere musikkutdanning – hvem får være med å leke? 

Fremtidens musikere - redusert str.jpg

Midler til studentprosjekter 01. april 2019

Har du en idé til et prosjekt du har lyst til å gjennomføre, men mangler penger? CEMPE utlyser nå midler til studentdrevne prosjekter, og ønsker å høre fra deg!

Stemmebåndene.jpg

På Innsiden 27. mars 2019

"Å se sin egen stemme fra innsiden er en voldsom opplevelse" sier Hilde H. Sveen som gjennom bruk av video ønsker å øke forståelsen for de fysiske prosessene som foregår når man synger. 

Torbjørn Dyrud og Mick Aspen Melby.jpeg

Ut av bobla - ett år med jobbskygging 07. februar 2019

I jobbskyggingsprosjektet har nåværende studenter ved NMH fått følge tidligere NMH-studenter i deres arbeidshverdag. Gjennom prosjektet har studenter fått en unik mulighet for nettverksbygging og innsikt i hva det kan innebære å leve av musikken.

Prosjektet er studentdrevet med støtte fra CEMPE og NOKUT, og fortsetter i studieåret 2018-19. 

jobbskygging prosjektledere.jpg

Et nytt år for jobbskyggingsprosjektet 22. november 2018

Prosjektet gir studentene en unik sjanse til å følge et musikalsk forbilde på jobb, og gjennom dette få innblikk i en aktiv musikers hverdag.

Horn

Hornstudenter utforsker Alexanderteknikk 30. juli 2018

Kan en samarbeidende tilnærming til Alexanderteknikk hjelpe studenter med å håndtere stressende fremføringssituasjoner og unngå spenninger og belastninger?

Tuba i vindeltrapp f Christian Houge.jpg

Tredje keynote til AEC og CEMPE konferansen: Susanne van Els 23. juli 2018

Vi er glade for å kunne annonsere Susanne van Els som AEC og CEMPE konferansens tredje keynote.

Profilbilde-2014-0942-web.jpg

Andre keynote til AEC og CEMPE konferansen: Lars Brinck 23. juli 2018

Vi er stolte over å annonsere førsteamanuensis Lars Brinck som keynote ved AEC og CEMPE konferansen i oktober.

Lindemansalen tomme seterader f Christian Hauge.jpg

Keynote til AEC og CEMPE-konferansen: Monika Nerland 03. juli 2018

Vi har gleden av å meddele at professor Monika Nerland vil holde en keynote ved AEC og CEMPE-konferansen i oktober. 

Profilbilde teori

Utlysning: Studentpartnere i CEMPE 30. mai 2018

Senter for Fremragende Utdanning i Musikkutøving (CEMPE) utlyser to stillinger som studentpartnere i 15%. Søknadsfrist 18. juni. 

mindre-gruppebilde-strønen

Feltrapport fra Brasil: Studenten blir musiker 24. mai 2018

Thomas Strønens gruppe Food (bestående av Iain Ballamy på saksofon og Simen Scharning som lyd-designer) og slagverkensemblet Extended Ground (bestående av seks bachelor-studenter fra NMH) var på turné i Brasil fra 17. til 24. april 2017 og høstet stor anerkjennelse fra kritikerne. De spilte fem konserter i São Paulo og Rio og gjennomførte to workshops. Dette er en feltrapport fra Strønen om studentenes læringserfaringer i løpet av turen.

Studenter latter

Stipender til studentdrevne prosjekter 14. mai 2018

Har du en idé som kan bedre utdanningen for studenter ved NMH? Søk om stipend for å gjennomføre den.

Symballer - Hi-hat

"My Concept of playing Cymbals" 08. mai 2018

Bjørn Løken, universitetslektor i slagverk ved Norges musikkhøgskole, har utviklet et nettbasert undervisningsopplegg for cymbalspill som bidrar til å utvide handlingsrommet i hovedinstrumentundervisning.

Profilbilde saksofonkvartett 2

Har du en prosjektidé? 11. april 2018

CEMPE har fått status som fremragende senter for utdanning i fem nye år, og søker etter ideer til nye prosjekter.

Profilbilde cello undervisning Truls Mørk gøy

Invitasjon til bidrag: AEC og CEMPE konferanse. Fristen er gått ut. 20. mars 2018

AEC og CEMPE inviterer til konferanse om læring og undervisning 24-26. oktober 2018 ved Norges musikkhøgskole. Tittelen på konferansen er «Becoming musicians: student involvement and teacher collaboration in higher music education».

Musikalsk innslag ved Bjarne Magnus Jensen og Dragoș Cantea.

Klangen av innovasjon 22. februar 2018

Man kan være solist på scenen, men ikke i oppbyggingen av sin egen musikalske karriere. Det var et av hovedbudskapene da lærere og studenter fra European Creative Futures-nettverket samlet seg til seminar om entreprenørskap på Musikkhøgskolen.

andreas_sonning-1_f-Brian-Olguin_web2000.jpg

Musikalsk entreprenørskap 24. januar 2018

Torsdag 25. januar samles lærere og fagfolk fra inn- og utland på NMH for å diskutere hvordan høyere musikkundervisning kan møte kravet fra arbeidsmarkedet.

Nærbilde av trombone med hånd. Foto: David Engmo

CEMPE utlyser innovasjonsmidler 2018 24. januar 2018

CEMPE utlyser for fjerde gang midler til prosjekter hvor lærere i alle fag kan søke. Utlysningen er åpen for lærere fra alle norske utdanningsinstitusjoner med utøvende musikkutdanning.

Tora Augestad - foto Åsa Maria Mikkelsen

Musikkstudenter følger forbilder på jobb 12. januar 2018

Prosjektet «Jobbskygging» gir studenter ved Norges musikkhøgskole mulighet til å besøke en tidligere student i hennes eller hans nåværende jobb. Målet er å gi studenter innsikt i arbeidssituasjonen til et av sine forbilder, samt styrke kontakten mellom yrkesfelt og utdanning.

Fasaden på Musikkhøgskolen

CEMPE får fremragende senterstatus i fem nye år 12. desember 2017

Etter omfattende evaluering har NOKUT i dag besluttet at CEMPE får fortsette som Senter for fremragende utdanning (SFU) i fem nye år.

Education for Music Entrepreneurship 16. november 2017

Welcome to European Creative Futures’ seminar: Education for Music entrepreneurship 25-26 January 2018. The seminar is hosted by the Norwegian Academy of Music / CEMPE – Centre of Excellence in Music Performance Education, Oslo.

Trombone og cello - David Engmo

Frokostseminarer 2017/2018 01. oktober 2017

Frokostseminarene arrangeres seks torsdager i studieåret 2017-18, i regi av CEMPE. Det blir servert kaffe/te med enkel bevertning.

Profilbilde kontrabass heis

Syv nye innovasjonsprosjekter 18. september 2017

CEMPE har gleden av å støtte syv nye innovasjonsprosjekter i studieåret 2017-18. Prosjektene gjennomføres ved høyere musikkutdanningsinstitusjoner i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Oslo. – Det er svært gledelig at CEMPE kan samarbeide om kunnskapsutvikling over hele landet, sier senterleder Jon Helge Sætre.

Jente utenfor vindu med cello original

CEMPE-seminar 2017: call for papers/workshops 27. juni 2017

CEMPE og Griegakademiet inviterer ansatte ved institusjoner med høyere musikkutdanning til å sende inn forslag til presentasjoner til nasjonalt CEMPE-seminar i Bergen 25. og 26. oktober 2017.

Royal College of Music inngangsparti

Å øve på prestasjon 22. juni 2017

Korleis kan ein førebu seg på å prestere foran eit publikum eller eit dommarpanel?

Lærer av idretten forside - lavoppløst.JPG

Lærer av idretten for å bli betre musikarar 13. juni 2017

Ein musikkstudent kan bruke 7800 timar åleine på øverommet i løpet av fem år på eit konservatorium. Korleis kan ein vite at ein brukar tida riktig, og ikkje minst halde nervane i sjakk? Johannes Lunde Hatfield har leita etter svar i idrettspsykologien.

Dette er et portrett av Tanja Orning med cello

Kunst og kommers 02. mars 2017

Entreprenørskap kan defineres som å se mulighetene og å gjøre noe med dem, sier Tanja Orning. I april gjennomføres første internasjonale konferanse om entreprenørskap i musikk på Norges musikkhøgskole.

Profilbilde kontrabass saksofon beethoven

Utlysning av stipender til studentdrevne prosjekter 21. februar 2017

SUT utlyser i samarbeid med CEMPE og NOKUT midler til studentdrevne prosjekter som bedrer utdanningene ved NMH. Prosjektene skal drives av studenter, og utføres i samarbeid med en eller flere lærere. Totalt vil 100 000 kr tildeles. Midlene kan fordeles på flere prosjekter.

Puster liv i gruppeundervisning som undervisningsform 16. februar 2017

– Mange tenker at gruppeundervisning i hovedinstrument er en ny undervisningsform. Men det er det ikke. Allerede fra 1880-tallet, i Lindemans organistskole, underviste man hovedinstrument i grupper på to. Å eksperimentere med gruppeundervisning er egentlig ikke å utvikle noe nytt, men å vende tilbake til noe opprinnelig, sier senterleder for CEMPE Jon Helge Sætre.

Bygger fellesskap rundt undervising 16. februar 2017

Nye møteplassar og insentiv gjer at lærarar kan dele kunnskap og erfaringar og undervising på andre måtar enn før. bioCEED og CEMPE har ulike utgangspunkt, men som Senter for framifrå utdanning arbeider begge med lærarkultur og har tydelege fellestrekk.

Student med pauker foran en dekorativ vegg på Musikkhøgskolen

CEMPE utlyser innovasjonsmidler 2017 31. januar 2017

CEMPE utlyser for tredje gang midler til prosjekter hvor lærere i alle fag kan søke. Utlysningen er åpen for lærere fra alle norske utdanningsinstitusjoner med utøvende musikkutdanning.