Aktuelt

Studenter latter

Stipender til studentdrevne prosjekter 14. mai 2018

Har du en idé som kan bedre utdanningen for studenter ved NMH? Søk om stipend for å gjennomføre den.

Profilbilde slagverk cymbal

"My Concept of playing Cymbals" 08. mai 2018

Bjørn Løken, universitetslektor i slagverk ved Norges musikkhøgskole, har utviklet et nettbasert undervisningsopplegg for cymbalspill som bidrar til å utvide handlingsrommet i hovedinstrumentundervisning.

Profilbilde saksofonkvartett 2

Har du en prosjektidé? 11. april 2018

CEMPE har fått status som fremragende senter for utdanning i fem nye år, og søker etter ideer til nye prosjekter.

Profilbilde cello undervisning Truls Mørk gøy

Invitasjon til bidrag: AEC og CEMPE konferanse. Fristen er gått ut. 20. mars 2018

AEC og CEMPE inviterer til konferanse om læring og undervisning 24-26. oktober 2018 ved Norges musikkhøgskole. Tittelen på konferansen er «Becoming musicians: student involvement and teacher collaboration in higher music education».

Musikalsk innslag ved Bjarne Magnus Jensen og Dragoș Cantea.

Klangen av innovasjon 22. februar 2018

Man kan være solist på scenen, men ikke i oppbyggingen av sin egen musikalske karriere. Det var et av hovedbudskapene da lærere og studenter fra European Creative Futures-nettverket samlet seg til seminar om entreprenørskap på Musikkhøgskolen.

andreas_sonning-1_f-Brian-Olguin_web2000.jpg

Musikalsk entreprenørskap 24. januar 2018

Torsdag 25. januar samles lærere og fagfolk fra inn- og utland på NMH for å diskutere hvordan høyere musikkundervisning kan møte kravet fra arbeidsmarkedet.

Trombone med hånd - David Engmo

CEMPE utlyser innovasjonsmidler 2018 24. januar 2018

CEMPE utlyser for fjerde gang midler til prosjekter hvor lærere i alle fag kan søke. Utlysningen er åpen for lærere fra alle norske utdanningsinstitusjoner med utøvende musikkutdanning.

Tora Augestad - foto Thomas Olsen

Musikkstudenter følger forbilder på jobb 12. januar 2018

Prosjektet «Jobbskygging» gir studenter ved Norges musikkhøgskole mulighet til å besøke en tidligere student i hennes eller hans nåværende jobb. Målet er å gi studenter innsikt i arbeidssituasjonen til et av sine forbilder, samt styrke kontakten mellom yrkesfelt og utdanning.

Musikkhøgskolen hele fasaden - web2000.jpg

CEMPE får fremragende senterstatus i fem nye år 12. desember 2017

Etter omfattende evaluering har NOKUT i dag besluttet at CEMPE får fortsette som Senter for fremragende utdanning (SFU) i fem nye år.

Cello.jpg

Education for Music Entrepreneurship 16. november 2017

Welcome to European Creative Futures’ seminar: Education for Music entrepreneurship 25-26 January 2018. The seminar is hosted by the Norwegian Academy of Music / CEMPE – Centre of Excellence in Music Performance Education, Oslo.

Trombone og cello - David Engmo

Frokostseminarer 2017/2018 01. oktober 2017

Frokostseminarene arrangeres seks torsdager i studieåret 2017-18, i regi av CEMPE. Det blir servert kaffe/te med enkel bevertning.

Profilbilde kontrabass heis

Syv nye innovasjonsprosjekter 18. september 2017

CEMPE har gleden av å støtte syv nye innovasjonsprosjekter i studieåret 2017-18. Prosjektene gjennomføres ved høyere musikkutdanningsinstitusjoner i Bergen, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Oslo. – Det er svært gledelig at CEMPE kan samarbeide om kunnskapsutvikling over hele landet, sier senterleder Jon Helge Sætre.

Jente utenfor vindu med cello original

CEMPE-seminar 2017: call for papers/workshops 27. juni 2017

CEMPE og Griegakademiet inviterer ansatte ved institusjoner med høyere musikkutdanning til å sende inn forslag til presentasjoner til nasjonalt CEMPE-seminar i Bergen 25. og 26. oktober 2017.

Royal College of Music inngangsparti

Å øve på prestasjon 22. juni 2017

Korleis kan ein førebu seg på å prestere foran eit publikum eller eit dommarpanel?

Lærer av idretten forside - lavoppløst.JPG

Lærer av idretten for å bli betre musikarar 13. juni 2017

Ein musikkstudent kan bruke 7800 timar åleine på øverommet i løpet av fem år på eit konservatorium. Korleis kan ein vite at ein brukar tida riktig, og ikkje minst halde nervane i sjakk? Johannes Lunde Hatfield har leita etter svar i idrettspsykologien.

Dette er et portrett av Tanja Orning med cello

Kunst og kommers 02. mars 2017

Entreprenørskap kan defineres som å se mulighetene og å gjøre noe med dem, sier Tanja Orning. I april gjennomføres første internasjonale konferanse om entreprenørskap i musikk på Norges musikkhøgskole.

Profilbilde kontrabass saksofon beethoven

Utlysning av stipender til studentdrevne prosjekter 21. februar 2017

SUT utlyser i samarbeid med CEMPE og NOKUT midler til studentdrevne prosjekter som bedrer utdanningene ved NMH. Prosjektene skal drives av studenter, og utføres i samarbeid med en eller flere lærere. Totalt vil 100 000 kr tildeles. Midlene kan fordeles på flere prosjekter.

Puster liv i gruppeundervisning som undervisningsform 16. februar 2017

– Mange tenker at gruppeundervisning i hovedinstrument er en ny undervisningsform. Men det er det ikke. Allerede fra 1880-tallet, i Lindemans organistskole, underviste man hovedinstrument i grupper på to. Å eksperimentere med gruppeundervisning er egentlig ikke å utvikle noe nytt, men å vende tilbake til noe opprinnelig, sier senterleder for CEMPE Jon Helge Sætre.

Bygger fellesskap rundt undervising 16. februar 2017

Nye møteplassar og insentiv gjer at lærarar kan dele kunnskap og erfaringar og undervising på andre måtar enn før. bioCEED og CEMPE har ulike utgangspunkt, men som Senter for framifrå utdanning arbeider begge med lærarkultur og har tydelege fellestrekk.

Student med pauker foran en dekorativ vegg på Musikkhøgskolen

CEMPE utlyser innovasjonsmidler 2017 31. januar 2017

CEMPE utlyser for tredje gang midler til prosjekter hvor lærere i alle fag kan søke. Utlysningen er åpen for lærere fra alle norske utdanningsinstitusjoner med utøvende musikkutdanning.

hender-cello.jpg

Øving og prestasjonsforberedelser i det interaktive rom 18. januar 2017

Johannes Lunde Hatfield har nylig mottatt 500.000 kr fra Norgesuniversitetet til prosjektet «Øving og prestasjonsforberedelser i det interaktive rom». Prosjektet vil stå sentralt i CEMPEs videre utforsking av undervisning i øving.

Profilbilde kontrabass beethoven

Frokostseminarer våren 2017 11. januar 2017

Frokostseminarene arrangeres fire torsdager våren 2017, i regi av CEMPE. Det blir servert kaffe/te med enkel bevertning.

The blues and the abstract youth

Avansert videoanalyse gir ny dybde i dirigentutdanningen 17. november 2016

Universitetet i Stavanger (UiS) har tatt i bruk toppidrettens videoanalyseverktøy i dirigentutdanningen. I et CEMPE-støttet prosjekt har UiS sett på bruken av iPad og videoanalyse-app i undervisningen av bachelorstudenter i dirigering.

Liz Lerman.jpg

Utfordrer lærerrollen med human undervisningsform 04. november 2016

Når Liz Lerman bes om å beskrive hvordan metoden «Critical Response Process» ble til, blir det tydelig at summen av hennes erfaringer som danser, koreograf, lærer, kollega og ektefelle har vært avgjørende. Det kan forklare hvorfor hun anser metoden som en human undervisningsform - og hvorfor ektemannen trekkes frem som en viktig inspirasjonskilde.

Kammermusikk kvadrat

Call for Proposals: Joint Research Centres Conference NMH November 1 – 3, 2017 07. oktober 2016

What does the future look like for the musician in society?

Steve Reich 2.jpg

Dialog og balanse 30. september 2016

– Det å være en institusjon betyr kanskje i utgangspunktet at man er litt treig, sier Jon Helge Sætre, førsteamanuensis i musikkpedagogikk på Musikkhøgskolen og leder av  CEMPE. Men så veldig treigt er det vel ikke å samarbeide med laptopmusikere o g den eksperimentelle Punktfestivalen?

Profilbilde slagverk cymbal

Frokostseminarer høsten 2016 12. september 2016

Frokostseminarene arrangeres tre torsdager høsten 2016, i regi av CEMPE. Det blir servert kaffe/te med enkel bevertning.

Samspel i møte mellom sjangrar 01. august 2016

Kva krev verksemd med sjanger-crossover av musikarane som er involverte? Kor inngåande forståing for kvarandre sine sjangrar treng dei å ha? Og kven skal ”gi seg”?

Et risikoprosjekt 28. juni 2016

Trenger vi å risikere mer i den nye musikerrollen? – Det korte svaret på det er ja, definitivt, sier Peter Tornquist, rektor ved Norges musikkhøgskole. I The Pavilion har studenter blitt utfordret til å eksperimentere både med det musikalske verket og sin egen rolle som musikere.

Profilbilde slagverk cymbal

Musikalske vaner – personleg uttrykk eller klisjear på tomgang? 24. juni 2016

Korleis kan ein skapande musikar ta fatt i eigne manglar og i staden bruke vanene som eit materiale ein kan vidareutvikle?

Bandøving

Symposium om høyere musikkutdanning 10. juni 2016

Universitetet i Agder og CEMPE  inviterer til et symposium 31. august og 1. september 2016 i Kristiansand. Symposiet arrangeres i samarbeid med Punktfestivalen, og har som formål å skape en arena for samtale og erfaringsutveksling om høyere musikkutdanning. 

Saksofonist Ida Rønshaugen, portrett

Hvordan bruker musikere mental trening? 20. mai 2016

Masterstudent Ida Rønshaugen Bredeveien har utforsket hvordan jazzsaksofonister bruker mentale teknikker i sin øving.

Rob m KORK f Ole Kaland.jpg

Inviterte til måneskinnskonserter i skogen 10. mai 2016

Som masterstudent ved Norges musikkhøgskole ønsket Tabita Berglund å utfordre den klassiske, tradisjonelle konsertformen. Hun inviterte sitt publikum ut i skogen på en serie med måneskinnskonserter.

Profilbilde musikkteknologi

Innovasjonsmidler til digital undervisningsstøtte 27. april 2016

Årets innovasjonsmidler fra CEMPE går til utviklingen av en interaktiv app for opplæring av kordirigenter og en nettbasert tjeneste for arbeid med repertoar i hovedinstrument. Ragnar Rasmussen (UiT) og Julius Pranevicius (NMH) mottar til sammen 100.000 kr til sine prosjekter.

Kvinnelig student sitter sammen med andre ved et bord i kantina på Norges musikkhøgskole. Ler til dem som sitter på andre siden av bordet.

Stipend til to masterstudenter 25. april 2016

NOKUT har via CEMPE tildelt masterstipender på totalt 50.000 kr til to studenter ved Norges musikkhøgskole. De to skal henholdsvis utforske mental øving hos jazzmusikere og arbeidslivskompetanse hos norske musikkstudenter i møte med et komplekst arbeidsliv. 

Foajeskjerm_Rob_Waring_60_13.1.17.jpg

Kunsten å lage et godt prosjekt 15. april 2016

CEMPEs åttende frokostseminar i serien «Det hjelper ikke bare å være god til å spille» tok for seg det å lage prosjekter der kunsten får utvikle seg på sine egne premisser. For mange musikere og komponister betyr det å jobbe i spenningsfeltet mellom kunstnerisk fleksibilitet og strukturering av eget prosjekt.

Tanja Orning

På vei mot en ny musikerrolle 14. april 2016

Arbeidslivet for musikere er i forandring. Det vil bli færre faste jobber i fremtiden, og flere musikere må skape sin egen arbeidsplass. Tanja Orning vil utforske hvilke kvalifikasjoner som er nødvendig for å klare seg i et globalisert arbeids- og musikkliv i endring.

Foajeskjerm_Torrence_19.1.17_2.jpg

CEMPE utlyser innovasjonsmidler 2016 17. mars 2016

CEMPE utlyser for andre gang midler til prosjekter hvor lærere i alle fag kan søke. Utlysningen er åpen for lærere fra alle norske utdanningsinstitusjoner med utøvende musikkutdanning.

Publikasjon om å lære sammen 11. mars 2016

Å lære sammen er forsøk med gruppeundervisning som supplement til individuell undervisning på hovedinstrument. Rapporten beskriver seks forsøk med gruppeundervisning som er gjennomført av lærere på Norges musikkhøgskole.
 

Kunst versus kommers

Studenter må ta ansvar for egen karriere 25. februar 2016

Fremtidens musikerrolle i en klassisk musikkbransje i endring - dette var tema for CEMPEs sjette frokostseminar i serien «Det hjelper ikke bare å være god til å spille». Ingrid Røynesdal og Tanja Orning understreket at studentene må ta ansvar for egen karriere.

samspill med pc

Frokostseminarene fortsetter i 2016! 26. januar 2016

Hvordan leve av musikk? Frokostseminarene i regi av CEMPE fortsetter våren 2016. Få tips om å utvikle en idé til en ferdig sceneopptreden, om markedsføring og hvordan du søker penger og styrer egen økonomi .

Fri improvisasjon til stumfilm 08. januar 2016

Klarinett-student Marie Rotevatn har hatt en spesiell konsertopplevelse i Leipziger Jazztage. Som praksisstudent i Det norske blåseensemble fikk Marie sammen med orkesteret friimprovisere musikk til stumfilmen Nosferatu fra 1922.

Pianotime

Mesterklassens muligheter 06. januar 2016

Mesterklasser er en spesiell undervisningsform, hvor en student blir undervist av en lærer som ikke kjenner vedkommende, og undervisningen skjer foran et publikum som også formodes å lære noe. Hva får egentlig studentene ut av å delta i mesterklasser?

saetre-tornquist.jpg

- CEMPE skal være en spydspiss både nasjonalt og internasjonalt 27. november 2015

Ny CEMPE-leder vil tenke nytt rundt musikkutdanning, men samtidig ta vare på det beste i tradisjonene.

Kenny Werner by Alessandra Freguja

Åpen forelesning med Kenny Werner 11. november 2015

Den verdensberømte jazzpianisten Kenny Werner holder en åpen forelesning på Norges musikkhøgskole 3. desember. Forelesningen er gratis og åpen for alle.

En fiolinist formes om 09. oktober 2015

Er det mulig å lære seg å spille et instrument på nytt? Dette er historien om hvordan fiolinstudenten Sander Tingstad og professor Morten Carlsen jobbet sammen og begynte forfra.

Ingrid Maria Hanken

CEMPE: - Målet har vært å bygge et felleskap rundt undervisningen 08. oktober 2015

Ingrid Maria Hanken var sentral som leder for CEMPE i senterets to første år. I dette intervjuet reflekterer hun over hva det vil si å starte opp et nytt senter og hva CEMPE oppnådde den første tiden.

Bøker

CEMPE i internasjonalt forskningsprosjekt 28. september 2015

Senter for fremragende utdanning i musikkutøving (CEMPE) har takket ja til å delta i et internasjonal forskningsprosjekt om sentre for fremragende utdanning.

Øving på tvers av sjangrar 08. juni 2015

Føremålet for prosjektet Øving på tvers av sjangrar er å dele øvetilnærmingar og –metodar på tvers av sjangrar og fagområdar, for saman å utforske og utvikle nye slike tilnærmingar eller metodar.