Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Per Elias Drabløs: Fra Jamerson til Spenner

En oppføringspraktisk gjennomgang av den melodiske el-bassenes utvikling gjennom 1960- og 1970-tallet

Fagområde: Oppføringspraksis

Sammendrag

Fra midten av 1960-årene og videre gjennom 1970-tallet oppsto en melodisk innstilling til den opprinnelige akkompagnementsrollen bassinstrumentet tidligere hadde hatt. Kontrabassens rolle i populærmusikk ble fortrengt av et nytt instrument på markedet – den elektriske bassen.

Med melodisk bass-spill menes her en improvisert, ikke nødvendigvis repeterende, basslinje, hvor utøveren innenfor et gitt akkordforløp spiller melodisk – gjerne i høyt leie, og samtidig tar vare på bassens egentlige rolle - harmonisk fundament og groove. Dette i en akkompagnerende, ikke-solistisk situasjon.

Denne melodiske tilnærmingen til bassrollen bidro til en omfattende endring av hvordan vi oppfattet populærmusikkens sound, og det forandret samtidig instrumentets oppføringspraksis.

Avhandlingen tar for seg alle vinnerlåtene fra den amerikanske hitlisten Billboard Hot 100 mellom 1951 og 1982, og gjennom tallrike transkripsjoner og intervjuer av amerikanske og britiske bassister som virket på den tiden, fokuserer Drabløs på hvordan denne melodiske tilnærmingen til bassrollen oppsto, utviklet seg, og senere forsvant.

Ph.d.-avhandlingen

Avhandlingens fulle tittel: From Jamerson to Spenner: a survey of the melodic electric bass through performance practice

Avhandlingen er en monografi. Den er tilgjengelig i bokformat i NMHs bibliotek, og den er digitalt tilgjengelig og nedlastbar fra NMHs digitale vitenarkiv.

Avhandlingen er på engelsk.

Artikler relevante

Publisert: 6. jan. 2017 — Oppdatert: 10. mar. 2024