Peter Tornquist undersøker vilkårene for ulike typer av kommunikasjon mellom komponist og musiker, der den siste blir en aktiv medspiller i komposisjonsprosessen. Han tar utgangspunkt i tanken om et vekselspill, en interaktiv dialog, og setter utøveren, både den klassisk skolerte og improvisasjonsmusikeren, i sentrum for sin interesse.
Tornquist gjør en distinksjon mellom preskriptive og performative virkemidler og vil med dette for øyet utforske improvisasjon som en grunnleggende metode for å lage musikk.
Den generelle drivkraften er ønsket om å la en komposisjonsprosess bli utfordret og beriket av møtet med improvisasjon, men også å se om et kompositorisk perspektiv kan forløse en improvisatorisk reaksjonsevne hos musikeren. Tornquist appliserer en syklisk modell for interaksjon med utøverne. Modellen består av tre deler: et musikalsk utgangspunkt, ofte hentet fra lydfiler eller lignende kilder; en syklisk interaksjonsfase der utgangspunktet blir bearbeidet av utøverne og Tornquist; og et kunstnerisk resultat - verket.
Dokumentasjon
Prosjektets fulle tittel er Improvisasjon - Interaksjon - Komposisjon: bruk av feedbacksystemer som kompositorisk modell.
Kunstnerisk resultat
Prosjektet munnet ut i flere komposisjoner basert på erfaringene med metodene som ble utviklet gjennom prosjektperioden. Kunstnerisk resultat omfatter følgende:
Partiturer til tre verk:
- Alba - Loops & Partials for Wind Ensemble an Improvisers
- Crossing Images for ensemble andimprovising soloist
- Ibsengalleriet for fiolin, piano og resitasjon
CD-innspillinger av fire verk:
- Crossing Images med London Sinfonietta, Arve Henriksen og dirigent Martyn Brabbins,
- Q/Carving, opptak fra konsert 28.10.06
- Ibsengalleriet, opptak fra konsert 28.10.06
- Alba, opptak fra konsert 28.10.06
Avslutningskonserten ble avholdt på NMH den 28. oktober 2006, der verkene Q/Carving, Ibsengalleriet og Alba ble framført.
Refleksjonstekst
Med prosjektet følger en skriftlig fremstilling på 41 sider.