Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Brit Ågot Brøske: Internasjonalt rom for fagutvikling i musikk.

Temaet for Brøskes studie er utvikling av musikkutdanning i et samarbeid mellom India og Norge.

Fagområde: Musikkpedagogikk

Sammendrag

Formålet med ph.d.-studien er å utvikle kunnskap om samarbeid og utvikling i interkulturelle prosjekter, utvikle forståelse for komplekse fenomener, å forstå endringer i og gjennom motsetninger og utforskninger.

Ph.d.-prosjektet er en kvalitativ case-studie, med dokumentanalyse, intervju og observasjon av undervisning i indiske skoler som metoder for datainnsamling, og postkolonial teori og kultur-historisk aktivitetsteori som teorigrunnlag. Dette vil gi kunnskap om hvordan undervisningsfaget musikk utvikles, og hvordan utviklingen kan forstås i lys av begreper som motsetninger, hybriditet og Third Space.

Prosjectet Education IN Music, som ph.d.-studien relaterer seg til, er et samarbeidsprosjekt mellom Subramaniam Academy of Performing Arts (SaPa) (India), Jane University (India) og Norges musikkhøgskole. Prosjektet er initiert og motivert fra SaPa sitt arbeid med SaPa in Schools fra 2014, som har mål om å etablere musikkundervisning som skolefag i indiske grunnskoler, utdanne musikklærere og utvikle læremidler for musikkundervisning. NMH har siden 2015 bidratt i opplæringen av musikklærere, til etablering av et bachelor studium i musikkpedagogikk i India (i samarbeid med SaPa og Jane University1) og til student- og lærermobilitet. Internasjonalt samarbeid er viktig for NMH på strategisk nivå. I lys av samfunnsutvikling og økt globalisering, vil et musikkpedagogisk prosjekt som retter oppmerksomheten utenfor Europa være av stor verdi.

Studiens overordnede problemstilling er: "Hvilke musikkfag utvikles for og i indiske grunnskolers musikkundervisning gjennom et indisk-norsk samarbeidsprosjekt om musikklærerutdanning, og hvordan kan denne fagutviklingen forstås i lys av postkolonial teori og analyse og kulturhistorisk aktivitetsteori?"

Artikler relevante

Publisert: 15. sep. 2020 — Oppdatert: 8. apr. 2024