Fra Jamerson til Spenner – en studie av den melodiske el-bassen

Prosjektleder:
Per Elias Drabløs

Periode:
2006 – 2012

Type:
forskning

Tema:
Oppføringspraksis, Populærmusikk

Stipendiatprosjekt
Ph.d. i oppføringspraksis

El-bassens funksjon i populærmusikken på 1960- og 70-tallet er tema i avhandlingen til Per Elias Drabløs.

Kontrabassens rolle i populærmusikk ble på 1960-tallet fortrengt av et nytt instrument på markedet – den elektriske bassen.

Mer melodisk

Fra midten av 60-årene og videre gjennom 70-tallet oppsto en melodisk innstilling til den opprinnelige akkompagnementsrollen bassinstrumentet tidligere hadde hatt.

Med melodisk bass-spill menes her en improvisert, ikke nødvendigvis repeterende basslinje, hvor utøveren innenfor et gitt akkordforløp spiller melodisk – gjerne i høyt leie, og samtidig tar vare på bassens egentlige rolle - harmonisk fundament og groove. Dette i en akkompagnerende, ikke-solistisk situasjon.

Denne melodiske tilnærmingen til bassrollen bidro til en omfattende endring hvordan vi oppfattet populærmusikkens sound, og det forandret samtidig instrumentets oppføringspraksis.

Transkribsjoner og intervjuer

Avhandlingen tar for seg alle vinnerlåtene fra den amerikanske hitlisten Billboard Hot 100 mellom 1951 og 1982, og gjennom tallrike transkripsjoner og intervjuer av amerikanske og britiske bassister som virket på den tiden, fokuserer Drabløs på hvordan denne melodiske tilnærmelsen til bassrollen oppsto, utviklet seg, og senere forsvant.

Ph.d.-avhandling

Avhandlingen er tilgjengelig i NMH Brage:
From Jamerson to Spenner : a survey of the melodic electric bass through performance practice



Sist oppdatert: 6. januar 2017