Gå til hovedinnhold
Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music Søk

Natalia Strelchenko: Style Brilliante

En studie som utforsker klaverteknikk på tidlig 1800-tall.

Fagområde: Kunstnerisk utviklingsarbeid (klaver)

Sammendrag

Natalia Strelchenko har studert forholdet mellom forskjellige pianistiske teknikker og metoder og deres innflytelse på klaververkene til Agathe Backer-Grøndahl og Thomas D.A. Tellefsen.

Strelchenko har i den forbindelsen fulgt og forsket på to sentrale pianistiske tradisjone:

  • Den ene tradisjonen starter med Beethoven og fører via Czerny og Liszt frem til Backer-Grøndahl.
  • Den andre tradisjonen tar utgangspunkt i Mozart og beveger seg via Hummel og Chopin til Tellefsen.

Forståelsen for utviklingen av stil og oppførelsespraksis har forutsatt inngående studier av instrumentene og deres tekniske og klanglige muligheter.

Dokumentasjon

Prosjektets fulle tittel er Style Brilliante. Piano technique in Performance Practice of early 19th century.

Kunstnerisk resultat

Natalia Strelchenko holdt et avsluttende konsertforedrag på NMH 21. januar 2011. Dette inneholdt følgende program:

  • Jan Nepomuk Hummel: Rondo Ess-dur op 11
  • Friedrich Kuhlau: La clochette, Rondeau brillante pour le pianoforte sur un motif favorit d’un concerto de Paganini
  • Friedrich Wilhelm Kalkbrenner: Le Fou, Scene Dramatique pour piano et chiroplaste machine
  • Sigismond Thalberg: Grande Fantasie sur Godsave the Queen
  • Thomas Tellefsen: Adagio pour piano et violin
  • Thomas Tellefsen: Quatre Mazurkas
  • Franz Liszt: Ricordanza fra Etude d’execution Transcendante
  • Frédéric Chopin: Konsert nr 1 i e-moll

I tillegg har Strelchenko gjort en innspilling av Thomas Tellefsens samlede klaverstykker.

Refleksjonstekst

Strelchenkos kritiske refleksjon er tilgjengelig i NMHs digitale vitenarkiv Brage.

Artikler relevante

Publisert: 4. jan. 2017 — Oppdatert: 21. mar. 2024