Musikkformidling i Libanon
Prosjektleder:
Signe Kalsnes
Senter:
CERM
Tema:
Musikklærerutdanning,
Musikkpedagogikk,
Praksisprosjekt
Dette er en studie av ulike aspekter ved musikklærerstudenters musikkformidling i Libanon. Studien som helhet baserer seg på gjentatte feltbesøk, deltakende observasjon, intervjuer og studentlogger knyttet til undervisnings- og formidlingspraksis i Libanon.
Egne feltnotater og en omfattende mengde videodokumentasjon av undervisnings- og konsertaktivitetene i prosjektet utgjør et sentralt bakteppe for studien. En spørreundersøkelse til samtlige studenter som har deltatt i Libanonprosjektet er under vurdering/planlegging. Denne vil blant annet konsentrere seg om studentenes profesjonsutvikling i møte med formidlingspraksis i en annen kultur.
Sentrale problemstillinger
- Hva betyr konsertene for de lokale aktørene i musikkprosjektet, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i skolekonsertene?
- Hvilke erfaringer har studentene gjort seg gjennom formidlingspraksisen i Libanon, og hvordan kan disse erfaringene ha betydning for deres virksomhet som musikklærere og musikere her hjemme?
- Musikkformidling i en fremmed kultur og i et bistandsperspektiv – hvilke profesjonsdilemmaer møter studentene?
Status
- Artikkel nr. 1 er publisert
- Artikkel nr. 2 om studentenes praksiserfaringer er under arbeid
Publikasjoner
Kalsnes, Signe (2013). Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene? I Storsve, Vegar og Brøske Danielsen, Brit Ågot (red.), Løft blikket – gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon (s. 149-167). NMH-publikasjoner 2013:9
Prosjektleder
