CEMPE tror at selv den beste øver og utøver kan ha områder der utvikling er mulig, og at utvikling har best grobunn i samarbeid mellom lærer og student, samt mellom studenter. Derfor innebærer dette prosjektet å involvere både lærere og studenter i utviklingsarbeid om temaet «Workshops i øving». Med «workshops i øving» forstår CEMPE ulike typer gruppeundervisning i øving der lærer(e) tar et spesielt ansvar for å legge til rette for at studentene engasjeres aktivt i undervisningen. Workshopene kan involvere både interne og eksterne lærere, og kan også involvere samarbeid med lærere innen andre utøvende kunstfag eller lærere i eksempelvis fysiologi, idrett og psykologi.
Acting Music
Disse workshopene utforsker teknikker på hvordan man kan skape seg musikalske karakterer i et musikkverk, der musikeren regisserer og involverer seg personlig i et musikalsk spill. Professor i slagverk Hans-Kristian Kjos Sørensen utforsker, sammen med filmregissører og skuespillere, om det finnes overføringsverdier for hvordan en regissør eller en skuespiller skaper seg en karakter, til hvordan en musiker interpreterer musikk.
å knekke samtidskoden – øveworkshops om samtidsmusikk
Disse workshopene utforsker ulike øvingsverktøy for å bedre spilleferdigheter og forståelse av nyere musikk. Prosjektet tar utgangspunkt i det eksisterende miljøet for samtidsmusikk på NMH, og utforsker nye notasjonsformer, hvordan øve og forstå komplekse rytmer, nye klangmuligheter og utvidede spilleteknikker, software-assistert øving og improvisasjon for sangere, instrumentalister og dirigenter. Post-doc. Tanja Orning (cello), post-doc. Håkon Mørch Stene (slagverk) og stipendiat Bjørnar Habbestad (fløyte) er ansvarlige for gjennomføring av workshopene.
Timani I, II & III
Disse workshopene utforsker grunnleggende bevegelseslære i øving på instrument, som gruppeundervisning for ulike studentgrupper, og i grupper av hovedinstrumentlærere og studenter. Førsteamanuensis Vibeke Breian og Tina Margareta Nilssen har utviklet ulike konsepter for å utvikle studentenes bevissthet om bruk av muskler i egenøving og spilling, samt hvordan lærerne kan integrere en slik bevisst bedre i instrumentalundervisningen.