Dette kjerneprosjektet er del av samarbeidsprosjektet The Innovative Conservatoire (ICON): International Collaboration in Higher Education der sju europeiske musikkonservatorier samarbeider.
Musikkhøgskolen har hatt tett samarbeid med Sibelius-akademiet i Helsinki, Guildhall School of Music and Drama i London og The Royal Conservatoire i Haag.
Tre forskningsprosjekter
I dette kjerneprosjektet inngår tre forskningsprosjekter. Det første tar sikte på å gi oversikt over tilgjengelig ny kunnskap på feltet høyere musikkutdanning, mens de to andre setter undervisnings- og læringsformer innenfor musikerutdanningen i fokus:
Research in and for higher music education. A review with a quality assurance perspective – Harald Jørgensen.
Mesterklassen som undervisnings- og læringsarena – Ingrid Maria Hanken.
Hovedinstrumentundervisning og studenters selvregulerte øvingsaktiviteter – Siw Graabræk Nielsen.
Formål
Det overordnede målet er å gjøre sammenliknende forskning mellom ulike institusjoner i Europa og mellom musikalske genre som klassisk, folkemusikk og jazz, samt stimulere til en refleksiv praksis hos instrumentallærere.