Ph.d.-prosjektets målsettinger er å:
- Beskrive og analysere ulike vurderingspraksiser i ungdomsskolens musikkfag
- Redegjøre for hvordan vurdering i musikkfag oppleves og praktiseres av musikklærere
- Forstå og reflektere omkring hvordan ulike strukturelle forhold kan virke regulerende på disse praksisene
- Reflektere omkring hvordan og i hvilken grad ulike vurderingspraksiser i musikkfaget også kan konstruere ulike musikkfag
Den empiriske undersøkelsen
Projektet er en kvalitativ, eksplorerende intervjustudie av 14 musikklærere i ungdomsskolen. Lærerne har ulik kompetanse- og ansiennitetsbakgrunn og jobber alle i en større kommune på østlandet. Gjennom lærernes fortellinger, understøttet av diverse skriftlige dokumenter, søker prosjektet å beskrive og forstå hvordan lærerne praktiserer, begrunner og opplever elevvurdering i deres musikkfag og hvordan vurderingspraksis og musikkfagets virksomhet gjensidig påvirkes og utvikles i et utdanningsfelt preget av en rekke regulerende forhold.
Teorigrunnlag
Teorigrunnlaget består av ulike teorier om vurdering, didaktisk teori og praksisteori.
Vitenskapelige bidrag
Prosjektet søker å gi viktige bidrag til forståelsen av et sentralt problemfelt i musikkfaglig praksis som er lite undersøkt i musikkpedagogisk forskning.
Ph.d.-avhandling
John Vinges avhandling er tilgjengelig i NMH Brage:
Vurdering i musikkfag. En deskriptiv, analytisk studie av musikklæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen