Norges musikkhøgskole Norwegian Academy of Music
No En
Søk

Dysfunksjonelle familier del 2

Astrid Kvalbein, Emil Bernhardt, Maia Viken og Matti Hirvonen

Andre konsert i konsertserien i tre deler – musikk av kvinner motarbeidet av sin tid, men også ofte av sine familier og partnere.

Kyrre Lien

Program

  • Clara Schumann (1819–1896): Marsj i Ess-dur for fire hender
  • C. Schumann: Scene fantastique for klaver, op. 5:4
  • Franz Liszt (1811–1886): Widmung
  • Robert Schumann (1810–1856): Tre sanger: Widmung, Mondnacht og Waldesgespräch
  • R. Schumann: Adagio & Allegro for horn og klaver, op. 70

Pause

  • C. Schumann: Romanse for klaver, op. 5:3
  • R. Schumann: Fra Fantasiestücke for klarinett og klaver
  • C. Schumann: Notturno for klaver, op. 6:2
  • C. Schumann: Tre sanger: Liebst du um Schönheit, Am Strande og Ich stand in dunklen Träume
  • C. Schumann: Tre romanser for fiolin og klaver, op. 22

Medvirkende

  • Mona Julsrud og Jonathan Bjørseth (sang)
  • Julius Pranevicius (horn)
  • Davit Matcharashvili (klarinett)
  • Mari Daleng Okshovd (fiolin)
  • Christina Kobb (hammerklaver)
  • Emil Bernhardt (introduksjon)
  • Kristin Fossheim, Anna Flodmark, Bram Mulders, Victor Lim, Jana Anisimova, Karolina Le og Matti Hirvonen (klaver)

Omtale

Konsertserien Dysfunksjonelle familier stiller musikken til seks komponister opp imot hverandre. Tre av dem var kvinner, som på ulike måter ikke ble oppmuntret – og til og med motarbeidet, av familie og partnere til å utøve sine virker som komponister.

Hvorfor? Hvordan så den sosiale og kulturelle situasjonen ut på 1800-tallet, som bidro til at vi først nå får innblikk i disse kvinnenes kreative rom?

Komponistene er søskenparet Fanny og Felix Mendelssohn, og ekteparene Clara og Robert Schumann, og Alma og Gustav Mahler. Vi får høre fantastisk musikk av alle seks på de tre konsertene. Ph.d.-stipendiat Emil Bernhard holder introduksjon for publikum, for å sette prosjektet inn i en større kulturhistorisk sammenheng.

Initiativtaker og professor Matti Hirvonen bidrar på hver konsert, blant annet sammen med sine masterstudenter i akkompagnement og kammermusikk for pianister.

Vi får høre musikk for piano, samt sanger og annen instrumentalmusikk, skrevet i løpet av en hundreårsperiode fram til tidlig 1900-tall – alt fra den tyskøsterrikske kultursfæren.