Darla M. Crispin

Stilling

Direktør for Arne Nordheim-senteret

Seksjon

Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi

Fagområde

Oppføringspraksis

Fagmiljø

Komposisjon

Kontakt

E-post: darla.m.crispin@nmh.no
Kontor: 412 B

Kompetanseområder

  • Kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Musikalsk modernitet
  • Musikkhistorie
  • Den andre wienerskole

Biografi

Dr. Darla Crispin – Direktør for Arne Nordheim-senteret, NMH
BMus, MMus, PhD (London)
Concert Recital Diploma (premier prix) GSMD
Hon RCM, FRSA

Darla er født i British Columbia, Canada, og tok sin bachelor i musikk ved University of Victoria før hun flyttet til Storbritannia for videre studier. Hun fikk en Concert Recital Diploma fra Guildhall School of Music & Drama i London og en master i musikk og ph.d. i historisk musikkvitenskap fra Kings College i London.

Etter å ha jobbet en periode med en rekke samtidsmusikkensembler i Nederland, valgte hun å satse på undervisning og faglig arbeid. Hun var ansvarlig for utvikling av hovedfagsprogrammer (Postgraduate Programmes) ved Guildhall, og senere etablerte hun og var den første lederen av Royal College of Music sin Graduate School. I 2009 fikk hun tittelen HonRCM der.

Darlas forskning fokuserer på musikalsk modernitet, og spesielt på musikk fra den annen wienerskole. Hennes siste arbeid undersøker dette repertoaret i lys av kunstnerisk utviklingsarbeid i musikk, en prosess som har blitt forsterket gjennom hennes arbeid som forsker ved Orpheus Research Centre in Music (ORCiM) fra 2008 til 2013.

Hun er ettertraktet for sin erfaring innenfor det voksende feltet kunstnerisk utviklingsarbeid, og sitter som medlem av det internasjonale rådgivende styre for PARSE (Platform for Artistic Research Sweden i Gøteborg) og som rådgiver for Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

I tillegg til å publisere mange artikler og levere en rekke innlegg på konferanser, er hun blitt invitert til å foredra om kunstnerisk utviklingsarbeid på internasjonale arrangementer på steder som Singapore og Montréal, Canada, om utvikling av dette feltet ved høyere musikkutdanningsinstitusjoner og om feltets relevans for hennes eget arbeid.

Hun arbeider for tiden med en bok med tittelen The Solo Piano Works of the Second Viennese School: Performance, Ethics and Understanding (Boydell & Brewer).

Darlas utgivelser omfatter følgende: 

  • Artistic Experimentation in Music: An Anthology, edited with Bob Gilmore (Leuven University Press 2014);
  • The Artistic Turn: A Manifesto (Orpheus Institute 2009), a collaborative volume with Kathleen Coessens and Anne Douglas;
  • ‘Artistic Research and Music Scholarship: Musings and Models from a Continental European Perspective’, in Artistic Practice as Research in Music: Theory, Criticism, Practice, ed. Mine Dack, (Ashgate 2015);
  • ‘Artistic Research in/as Composition: Some Case Notes’. I: Patterns of Intuition: Musical Creativity in the Light of Algorithmic Composition, ed. Gerhard Nierhaus, (Springer 2015);
  • „Künstlerische Forschung in der Musik”, in Handbuch Künstlerische Forschung (Diaphanes Verlag 2015);
  • ‘Scaling Parnassus in Running Shoes: from the personal to the transpersonal in artistic research’ in The Exposition of Artistic Research: Publishing Art in Academia, eds. H. Borgdorff and M. Schwab, (Leiden University Press, 2014).  
 
Eier du denne profilen? Rediger din profil