Lasse Thoresen

Stilling

Professor

Seksjon

Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi

Fagområde

Komposisjon

Fagmiljø

Komposisjon

Kontakt

Telefon: 23367117
E-post: lasse.thoresen@nmh.no
Kontor: 451

Kompetanseområder

  • Komposisjon
  • Auditiv sonologi: auditiv analyse av emergente former - spektromorfologi, formdannelse
  • Mikrotonalitet: Modalitet, renstemthet ("Just Intonation"), spektral musikk
  • Komposisjonsteknikker
  • Kunstnerisk utvklingsarbeid

Biografi

Lasse Thoresen (født 1949) er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har undervist i komposisjon, elektrofoni og sonologi siden 1975. Fra 1988 har han vært professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole.

Flere av hans verker har oppnådd stor anerkjennelse både i Norge og internasjonalt. Klavertrioen Hjertets fugl ble urfremført av Oslo Trio under Festspillene i Bergen 1982, og har siden vært spilt på turnéer med fremragende ensembler i utallige europeiske og kanadiske konsertsaler. Symfonisk konsert for fiolin og orkester (1984) ble urfremført med direkte radiooverføring til en rekke europeiske land, og har siden hatt flere fremførelser i Norge, Sverige og Tyskland. I 1985 ble Les trois régénérations bestilt og urfremført av Radio France i Paris. Thoresen var festspillkomponist under Festspillene i Bergen i 1996. Emergence. Luohti Boathe (1997) ble bestilt av Oslo Filharmonien og dirigent Mariss Jansons til en konsertturné til europeiske hovedsteder, deriblant Musikverein i Wien. I 1998 ble Fire and Light. Cantata and Transformation urfremført under Warszaw Autumn, som hadde bestilt verket. I april 2000 ble As the Waves of One Sea for 230 utøvere førstegangsfremført i Oslo konserthus som ledd i markeringen av tusenårs-skiftet. I mai 2001 ble oratoriet Terraces of Light fremført i forbindelse med åpningen av Bahá’í- terrassene på Karmelfjellet i Haifa. Høsten 2002 var han festivalkomponist under Kiev Musikfest. Samme år uroppførte Sinfoniettaen BIT20 og Berit Opheim Løp, Lokk og Linjer under Ultimafestivalen, med senere utallige fremføringer over hele Europa. I mai 2003 ble hans trippel-konsert Transfigurations urfremført i St. Petersburg som en gave fra den norske stat i anledning byens 300-årsjubileum. I 2003 uroppførte Grieg trio The Descent of Luminous Waters, og har siden hatt den på programmet.  I 2004 var han festival-komponist på Risørfestivalen, med mange fremføringer.  Han var festival komponist ved Festspillene i Bergen (1996) og Kirkemusikkfestivalen i Kristiansand. Fra 2004 til 2006 var han huskomponist ved ”Festival Présences” i Paris, fransk radios store musikkfestival for samtidsmusikk med en rekke fremføringer. I 2008 ble hans symfoniske cellokonsert urfremført av Truls Mørk og Oslo filharmoniske, ledet av Jukka-Pekka Saraste; konserten ble kringkastet i TV i sin helhet 2009. I 2009 komponerte han sitt opus 42 for vokalsekstett; verket fikk Nordisk Råds musikkpris.  I 2013 uroppførte Eldbjørg og Ragnhild Hemsing med Trondheimsolisten SPRANG under Festspillene i Bergen, med en rekke fremføringer senere i Norge og utlandet. Ragnhild Hemsing har spilt soloverket YR utallige ganger, ofte med dans koreografert for verket av Hallgrim Hansegård. Han var festivalkomponist ved høstfestivalen i Cluj 2015.

Thoresen har mottatt en rekke priser: Norsk Komponistforenings ”Årets verk” for Stadier i den indre dialog (1981), AbUno (1992), Carmel Eulogies (1993); Kritikerprisen for Qudrat for synthesizere og slagverk (1987); Lindemanprisen for hans totale virksomhet som komponist (1987); I 1987 oppnådde Illuminations for violoncello and orchestra hederlig omtale under Prix Italia. Han vant Spellemannsprisen for CD’en The Sonic Mind, med fiolin- og cellokonsert fremført av Oslo Filharmonien (1998). I 2001 mottok han Prix Jacques DURAND fra Institut de France, Academie des Beaux Arts og i 2002 Foundation Samii-Housseinpour Price (Belgia). I 2003 mottok han Edvard-prisen for sin 60-minutters suite Løp, lokk og linjar for sinfonietta og folkesanger. Han mottok Nordisk Råds Musikkpris i 2010 for sitt op. 42, folkemusikkinspirerte verker skrevet for Nordic Voices. 

Hans pionérarbeid innen analyse ("auditiv sonologi"), der han kombinerer fenomenologisk og strukturalistisk tilnærming, har oppnådd internasjonal oppmerksomhet. Artikler om prosjektet er bl.a. i Semiotica, Analyse Musicale og i fagfellevurderte tidsskrifter som Journal of Music and Meaning og Organised Sound. En fullstendig dokumentasjon av prosjekt ble publisert i 2015 ("Emergent Musical Forms.  Aural Explorations" Vol. 24, Studies in  Music from the University of Western Ontario.  637 sider).Thoresen har forelest i egen musikk og analysemetoder ved universiteter og konferanser i Oslo, Bergen, Tromsø, Trondheim, Stockholm, Malmø, Gøteborg, Helsinki, Jyväskylä, London, York, Baghdad, Amsterdam, Utrecht, Gent, Hamburg, Paris, Moskva, Kiev,  Landegg (Sveits), Krakow, Beijing og Cluj (Romania), og har holdt masterclasses i komposisjon i Paris, Krumly Cheskov (Tsjekkia), Udine (Italia), McGill (Montreal), Cluj (Romania), Riga (Latvia), Tallin (Estonia), Praha (Tsjekkia). Han var gjesteprofessor ved ESMUC, den katalanske musikkhøyskolen i Barcelona i 2007, og gjesteprofessor ved McGill, Montreal, 2013-2015. Han er æresmedlem av The International Music Signification Project.

Thoresen er kunstnerisk leder av Konkressensprosjektet, som tar sikte på å berike vestlig sangtradisjon gjennom kontakt med etniske sangteknikker, først og fremst skandinavisk folkesang og mongolsk overtonesang. Dette har ført til et nært samarbeid med vokalensemblet Nordic Voices og Latvisk Radiokor. En fyldig omtale av prosjektet er publisert i TEMPO. Han er medlem av det kunstneriske råd for TENSO, en sammenslutning av europeiske kammerkor. Konkressensprosjektet videreføres av Latvisk Radiokor i 2014 og i form av forskningprosjekt ved McGill 2014-2015. Han deltok i prosjektet "Den tenkende musiker" ved Norges Musikkhøgskole, ledet av Håkon Austbø. 

 

 

Bakgrunn

Utdanning

  • Diplomstudiet i komposisjon, Musikkonservatoriet, Oslo, hos Finn Mortensen
  • Studerte elektroakustisk musikk og komposisjon hos Werner Kaegi ved Institute of Sonology i Utrecht, Nederland 
  • Mellomfag i musikkvitenskap v. Universitet i Oslo 
  • Fra 1978 til 1981 drev han et forskningsprosjekt i auditiv sonologi, med støtte fra Norges Allmennvitenskapelig Forskningsråd

Jobberfaring

Lasse Thoresen har undervist ved Norges musikkhøgskole siden 1975 og har vært professor i komposisjon siden 1988. 

Viktige komposisjoner 

  • The Garden (1976)  
  • Stages of the inner dialogue for piano (1980)
  • Bird of the Heart (1982) Piano Trio
  • The Sun of Justice. Symphonic Poem (1982)
  • Symphonic concerto for violin and orchestra (1984/86) 
  • Illuminations: Konsert for to celli og orkester (1986/90)
  • Helligkvad (1988‑1997) for solo stemme
  • Narrative for saksofonkvartett (1988/95) 
  • Yr for solo fiolin (1991) 
  • Abuno (1992) for kammerensemble med synthesizer
  • Helligkvad. Sacred Songs (1998-1996) for uakkompagnert stemme
  • From the Sweet Scented Streams of Eternity (1995) for fire blandede kor kor
  • O Mon Dieu, mon adoré <1995> for blandet choir 
  • Ya Káfi, ya Sháfi (1995) for to blandede kor, (1995) 
  • Emergence.  Luohti Boathe.  Symphonic Poem.
  • Løp, lokk og linjer (2001-2003) for folkesanger og sinfonietta 
  • The Descent of Luminous Waters (2003) pianotrio 
  • Konsert for hardingfele, nyckelharpa, og orkester. "To the Brother Peoples" (2004)
  • Symfonisk konsert for violoncello og orkester. Viaggio attraverso tre valli (2006-2008) 
  • Op. 42 (2006-2010), fire stykker for vokalsekstett
  • Mythes Etoilées (2010) for kammerkor
  • Sea of Names (2012)  Fløyte og piano. 
  • Symfonisk konsert for bratsj og orkester. Valle dell’ unità (2011)
  • SPRANG Konsert for to fioliner og strykeorkester (2012)
  • Invocations (2011 - 2015)  solo piano.

Utvalgte innspillinger 

  • Bird of the Heart (NCD‑B 4938)
  • AbUno (ACD 4968)
  • From the Sweet-scented Streams of Eternity (PSC1130)
  • The Sonic Mind (ACD 5008)
  • To the Brother Peoples (ACD5058)
  • Løp, lokk og linjar (Chases, Cattle Calls and Charts) (ACD 5042)
  • Himmelkvad (2L-075-SABD)
  • Mythes Etoilées (ACD5083)

Aktuelle hendelser

(på engelsk)

Upcoming events in 2016

First performance of HAYKAL by Trondheim Symphony Orchestra 21 January
The piece (appr 8’) has been commissioned by the Orchestra. It will be conducted by Nicholas Collon.

Lectures in California
Thoresen will hold a number of lectures on his music and aural sonology at CalArts, San Francisco University, and Djerassi Resident Artists Program in Woodside, CA. This will happen late February. 

His vocal pieces Solbøn and Himmelske Fader will be performed by Nordic Voices during the Other Minds Festival in San Francisco, see the festival's internet pages.

Publication of a paper analysing the music of Helmuth Lachenmann
A paper Thoresen presented at the Euromac conference in Leuven, Belgium 2014 has been edited and peer reviewed, and will appear in a French anthology, published by Delatour. Title: “Analyse perceptive des formes emergentes. Une approche gestaltiste de l’analyse musicale . The paper includes a spectromorphological analysis of a movement from Helmuth Lachenmann’s opera «Das Mädchen mit den Scwefelhölzern». The analysis is demonstrated by a movie produced with the Aural Sonology Plug-in of the Acousmograph. The anthology will be released in early spring.

Recording of new piano pieces
Two piano pieces written last year as part of the Reflective Musician project at the Norwegian Academy of Music will be recorded by Vebjørn Anvik in March. The pieces are part of a major opus still under work, and will eventually comprise invocations of the four elements. Vebjørn will also the record the third Invocation written a few years ago. The final Invocation is not yet composed.

Presentation at the European Chamber Music Associations conference in Oslo
”Metre and Musical Meaning. What does a rubato achieve?” (Beginning of April.)

Participation at ICMS XIII in Canterbury, England
Recently Thoresen was listed as Honorary Member of the International Music Signification Project. As a response he will present a paper in this year’s conference. The headline is: The semioses of musical communication.”

Forthcoming publication on Metre-as-heard – and Rachmaninoff’s rubato playing
Last year Thoresen wrote a paper, based on a presentation at the Orpheus Institute in Ghent, Belgium last spring. The paper is now under peer-review. It will eventually appear in the publication series of the Orpheus Institute: Extreme interpretation? Some observations on Rachmaninoff’s version of Chopin’s Third Ballade in Ab Major.

See lassethoresen.com for more info.

 
Eier du denne profilen? Rediger din profil