NMH er fremdeles førstevalget

Denne uken kom dommen fra studentene gjennom ferske tall fra Studiebarometeret. Gode lærere trekker studenter, men utdanningene kan fremdeles bli mer relevant for arbeidslivet.

Peter Tornquist

- Selv om råvarene er i verdensklasse, er det ikke sikkert oppskriften fungerer, mener rektor på Musikkhøgskolen Peter Tornquist.

Ingenting tyder på at Tornquist trenger å begynne på en ny kokebok med det første. 2017-tallene fra den årlige studenttrivselsundersøkelsen, viser nemlig at Musikkhøgskolen har noen av landets mest motiverte studenter. De går på det studieprogrammet de helst vil gå på, og er over snittet fornøyde med kvaliteten på utdanningen.

- Det er alltid fint å få bekreftet at vi er førstevalget blant studentene. Det skulle på en måte bare mangle, siden studentene våre er veldig dedikerte og har jobbet hardt for å komme inn på studiet, sier Tornquist.

Lærerskryt

- Det er lærerne på skolen som er det store trekkplasteret, mener Ester Forsberg.

Hun spiller bratsj, går på masterstudiet i utøving og var i fjor høst en av dem som svarte på spørsmålene i den nasjonale studentundersøkelsen. Blant kategoriene hvor NMH scorer helt i toppsjiktet, er nettopp de faglige ansattes evne til å gjøre undervisningen engasjerende.

Ester Forsberg
Ester Forsberg, masterstudent

- Det var først og fremst derfor jeg flyttet fra Sverige til Norge, fordi lærerne her er høyt profesjonelle musikere og mange av dem opptrer internasjonalt. I tillegg får de inn veldig gode gjestelærere og inviterer til masterclass med lærere fra blant annet Wien, Shanghai og München, sier Forsberg som også trekker frem det gode studiemiljøet, at hun er veldig fornøyd med skolens fasiliteter og administrasjonens evne til å lytte til studentene.

- De er veldig lydhøre for våre behov. Har vi spesielle ønsker, prøver de å oppfylle dem så fort som mulig.

- Er det noe du ikke er like fornøyd med?

- Det kan hende at skolen kunne vært mer fleksibel i å gi oss fri dersom man får et jobboppdrag. I alle fall for oss masterstudenter. Samtidig skjønner jeg at de er opptatt av at alle skal fullføre løpet sitt og pliktene på skolen. Det kan også hende at skolen kunne hatt tettere samarbeid med for eksempel de profesjonelle orkestrene, slik at vi kunne blitt bedre kjent med arbeidslivet som venter oss.

Ingen eksistensberettigelse

Musikkhøgskolen har de siste årene scoret en del lavere enn landsgjennomsnittet på spørsmål om utdanningens relevans for arbeidslivet. Det er naturlig nok ikke rektor Tornquist tilfreds med.

- Det er ingenting som tyder på at vi ikke er relevante, men vi skulle helst ikke sett noen tall på de nederste kriteriene i det hele tatt. Vi har ingen eksistensberettigelse om vi ikke har relevans for arbeidslivet.

- Hvordan skal du ta tak i dette?

- Det handler om å samarbeide tettere med arbeidslivet, blant annet gjennom praksisavtaler. Studentene trenger å få mer forståelse for hva arbeidslivet er i dag og bli bedre forberedt.

Forbedringspotensiale er det alltid, også for en institusjon som er vant med å score over gjennomsnittet i de fleste kategorier.

- Det er en utfordring for en så spesialisert institusjon som Musikkhøgskolen, å få hovedretten til å smake godt når du har kjempegode råvarer i form av svært begavede studenter og lærere, mener Tornquist.

- Akkurat som på en førsteklasses restaurant er det en utfordring å finne balansen, men alt peker i retning av at vi treffer med miksen. I de kategoriene som er relevante for oss å måle oss på, ligger vi jevnt høyt. Og det skal vi også gjøre. Det må vi forvente.

Sist oppdatert: 8. februar 2018