Profilbilde saksofonkvartett 3 gøy

Designheder for Musikkhøgskolens nye profil

Norges musikkhøgskole har i samarbeid med Neue Design Studio mottatt Merket for god design. – Dette er en modig og dynamisk visuell identitet, skriver juryen. Den visuelle identiteten formes direkte av aktiviteten og musikken i konsertsaler og kantine.

alt

Merket for god design gis av Norsk Designråd til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, og det er en stor anerkjennelse for Musikkhøgskolen å motta dette hedersmerket.

Jurykjennelse:

Spiller godt. Dette er en modig og dynamisk visuell identitet, der designerne har gjort en svært god jobb med å oversette musikk til et sterkt visuelt uttrykk. Identiteten bæres av en levende pulslinje og lydbilder, som gjenspeiler energien og kreativiteten som finnes på høgskolen. Utgangspunktet for formene var fasadens arkitektoniske grid. Farger og bilder spiller godt sammen og bringer en taktil menneskelighet blant de harde elementene. Designerne lykkes med å visualisere det sære og intellektuelle, samtidig som de tar hensyn til både det klassiske og behovet for fornyelse. Norges musikkhøgskole kan være stolte av en engasjerende og levende identitet som posisjonerer skolen som både nyskapende og kreativ.

alt

Vokst fra identiteten

Norges musikkhøgskole (NMH) har en nærmest ikonisk posisjon blant musikere og musikkstudenter, men hadde en gammeldags og avleggs visuell identitet.

Nå har vi fått en unik, levende profil som løfter institusjonen og engasjerer studenter, ansatte og publikum nasjonalt og internasjonalt.

altDen gamle logoen vår var fra 70-tallet. Uttrykket var ganske arkaisk og hang ikke lenger med i tiden. NMH hadde vokst og utviklet seg, både i antall studenter, studieprogrammer og musikksjangere. Musikkhøgskolens hadde rett og slett vokst fra identiteten sin!

Bevisstgjørende prosess

Neue Design Studio fikk jobben med å utvikle en ny visuell profil. Designerne samlet metodisk inn informasjon om Musikkhøgskolen og arrangerte workshops der både ansatte og studenter deltok.

Det ble en veldig bevisstgjørende prosess, der Musikkhøgskolen måtte definere hvem vi er, hva vi gjør og hva som er høgskolens verdier. Designerne forsto raskt hva som er kjernen i virksomheten.

Inspirert av energien og pulsen

Mange musikkinstitusjoner i Europa bruker konkrete musikksymboler til sin visuelle identitet, som noter og g-nøkler. Neue Design Studio lot seg heller inspirere av energien og pulsen ved høgskolen, heller enn hvordan musikken fremstår på et noteark.

alt

Unik lydlogo

De kom opp med geometriske former som er inspirert av skolens fasade. Disse formene påvirkes av lyd som skapes ved Musikkhøgskolen. Når studentene øver, praten går i kantina eller det applauderes i konsertsalene, registreres lyden av mikrofoner og gjøres om til grafiske fortolkninger. Logoen endrer dermed form, farge og størrelse som et resultat av det som til enhver tid skjer innenfor høgskolens fire vegger.

altMusikk er øyeblikkets kunst, siden vi hører musikken her og nå. Den nye visuelle profilen vår speiler musikken. Den forandrer det auditive til noe visuelt, samtidig som den fanger selve essensen av det vi driver med. Den gjør at vi skiller oss kraftig ut fra musikkutdanningsinstitusjoner som vi konkurrerer mot både i Norge og internasjonalt, i tillegg til at vi markerer oss i konsertlandskapet i Oslo.

Årets store design- og innovasjonsdag

Utdelingen av Merket for god design skjedde under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som gikk av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april med næringsminister Monica Mæland til stede.  

 

Elementer i Musikkhøgskolens visuelle identitet

Bildene er tatt av Neue Design studio. Dette skriver Neue om Musikkhøgskolens profil på sin egen hjemmeside:

- Norges musikkhøgskole er en nyskapende utdanningsinstitusjon. Vår løsning ble å utvikle en uendelig visuell pulslinje skapt av lyd fra skolens lokaler. Når studentene øver, praten går i kantina eller det applauderes i konsertsalene, tas lyden opp og blir omdannet til grafiske elementer – byggestenene i identiteten. Tilsammen utgjør elementene en stadig voksende pulslinje, for og av studenter, ansatte og publikum.

  • NMH visuell billett.jpg
  • NMH visuell CD.jpg
  • NMH visuell farger.png
  • NMH visuell fasade.jpg
  • NMH visuell grid.jpg
  • NMH visuell logo.jpg
  • NMH visuell nett.jpg
  • NMH visuell profil1.jpg
  • NMH visuell profil2.jpg
  • NMH visuell resepsjon.jpg
  • NMH visuell trykksaker.jpg
  • NMH visuell trykksaker2.jpg
Sist oppdatert: 2. april 2014