Filmmusikk__0520.JPG
David S Grant (f.v.) og Alan Antonio Gutiérrez Frausto sammen med komposisjonsprofessor Asbjørn Schaathun.

Filmmusikkens håp

Vi sitter i et halvmørkt lite rom på Filmens hus i Oslo. Bordene er stilt i hestesko. Jack Nicholson ser på oss fra et lite lerret på kortveggen. Han har et plaget uttrykk i ansiktet, spiller den ganske forsakte typen Mr Smith som er invitert på middag hos en bobil-nabo.

I rommet er den danske regissøren Claus Bjerre og studenter som tilhører flere av yrkesgruppene som trengs for å lage en film: produsenter, regissører, fotografer, lys- og lyddesignere, klippere, manusforfattere og komponister. Faget i halvmørket heter Cinematurgi.

Ulik tilnærming

Studentene snakker om hva som driver historien framover. Alle har ulik tilnærming. De snakker om bildeutsnitt, kameraføring, kostymer, spill, casting, klipp, skaleringer, hvordan kameralinsen skifter fokus, og at vi ser nærbilder av Mr Smith for å vise at han føler seg ille til mote. – Her er det lange strekk uten filmmusikk, sier David S Grant, en av to med musikk som spesialfelt. Han og Alan Antonio Gutiérrez Frausto snakker om fraværet av musikk, om når musikken dukker opp, og hvilke musikalske grep komponisten bruker i filmen «About Smith».

De to filmkomponistene har studert bachelor i komposisjon. David på Musikkhøgskolen, og Alan i Mexico. De er de første komposisjonsstudentene som har emnet filmmusikk, og de drømmer begge om å leve av musikken de komponerer.

To studenter – to måter å tenke på

– Dette er en mulighet til å samarbeide med kreative mennesker med andre spesialiteter, og å være med på en skapende prosess sammen med fotografer og regissører som ser ting fra en helt annen vinkel enn meg, sier David.

– Jeg ønsket å komme til NMH, sier Alan. – I løpet av bachelorstudiene i komposisjon, gikk jeg mer og mer over til å tenke visuelt, laget videoer og komponerte for teater. Mine forbilder er Philip Glass og John Williams. Musikken til «Star Wars», særlig den symfoniske delen av musikken, er fantastisk!

Alan nynner og viser med fingrene i lufta – Da di da-di-li da, da di da-di-li da, da di da-di-li da, da di da-di-li da… Jeg ser for meg R2D2 og romskipene over ørkenmånen Tatooine.

Alan vil gjerne lage filmmusikk som kan stå på egne bein i en konsertsal, for David er det annerledes: Poenget er å lage musikk som går i ett med en annen kunstart.

Usedvanlig gode lydspor

Dette første semesteret på master på Den norske filmskolen lærer studentene filmanalyse, cinematurgi, kunstfilosofi og estetikk. Studiet skal avsluttes med at de lager film – en profesjonell film som skal kunne vises på kino. 

– Endelig har vi fått muligheten til å ha komponister i teamet, sier studieleder Jan Lindvik. – Vi måtte flytte deler av studiet til Oslo for å få det til.

Professor Asbjørn Schaathun er faglig ansvarlig for filmusikkomposisjon på Musikkhøgskolen. Han forteller om et eksemplarisk samarbeid. – Film og musikk har mye til felles, og vi har samme holdning til at kunsten skal stå sentralt. Men for studentene er det noen kulturforskjeller nå i starten. Her på Musikkhøgskolen står mestertradisjonen sterkt, og studentene er mer vant til enkelttimer. Nå er de en del av gjengen på Filmskolen – med masse diskusjoner og gruppeundervisning. Det er som en kjempelang felles mesterklasse. Det er viktig å treffe andre undervisningskulturer.

Jeg håper vi kan samarbeide i mange år framover til beste for norsk film – med noen usedvanlig gode lydspor, avslutter Schaathun.

– Jeg vil gjerne si noe!

Jeg er i ferd med å avslutte samtalen med Asbjørn Schaathun og studentene David S Grant og Alan Antonio Gutiérrez Frausto, og spør om noen av dem har noe mer de vil si før vi slutter.

– Ja, jeg vil gjerne si noe veldig personlig, sier Alan. – Jeg er veldig glad for å være her. Allerede etter bare noen uker, merker jeg at det er veldig annerledes her enn jeg er vant med i Mexico. Her er det en mye mer åpen tilnærming til musikk. Og med en drømmelærer som Asbjørn Schaathun, så blir jeg utfordret hver dag. Det er mye bedre enn forventet, og jeg forventet meg mye!

Fakta:

For første gang er komposisjonsstudenter en del av masterutdanningen på Den norske filmskolen.  Komposisjonsstudentene er tatt opp på master i komposisjon ved Musikkhøgskolen. De har valgt filmmusikk og har deler av undervisningen på Filmens hus i Oslo. Opptakskrav er bachelor i komposisjon og en opptaksprøve hvor de skriver musikk til bilder og film. Masterstudiet går over 2 år og skal ende opp i en film studentene med ulike fagretninger lager sammen.

Tekst og foto: Ingrid holst Sollie

Sist oppdatert: 1. oktober 2015