Mall Girl Foto Ingrid Kvamstø.jpg

Møtte by:Larm

Fra 28. februar til 2. mars fikk et mylder av bransjefolk og ivrige musikkfans en smak av hva noen av studentene fra Norges musikkhøgskole driver med.

Blant bidragene i år var dansbare Mall Girl – rosakledde sjangerblandere som har etablert seg raskt. Indie, pop eller positivt ladet punk. Kall det hva du vil, men de imponerte mange med sitt lekne live-show, der den litt ubestemmelige stilen reflekterer den eklektiske smaken deres. Hittil har de rukket å spille på Øyafestivalen, Oslo Jazzfestival og gitt ut sin første offisielle singel «Slay Queen» som allerede raker inn med streams på strømmetjenestene. 

Bethany Forseth er vokalist i Mall Girl og utdannet utøvende jazz-sanger fra NMH.

– Det føltes som en mini-turné i Oslo, sier hun. Trommeslager Veslemøy Narvesen som studerer på jazzlinja legger til: – Publikum ga oss masse energi!

På en trang scene på Verkstedet holdt også Margrete et proft, lavmælt show med diskré pop som har ført henne til finalen av Urørt og avspilling på BBC Radio 1. Margrete er NOPA-vinner med musikk som unektelig også lukter jazz, og for tiden studerer hun utøvende jazzsang på NMH.

Saksofonisten, multiinstrumentalisten og jazzstudenten Marthe Lea, som blant annet samarbeidet med Bugge Wesseltofts 20-årsfeiring av New Conception of Jazz, gjorde en forrykende frijazzkonsert med kvintetten sin.

– Det er alltid gøy å spille med bandet mitt. Jeg elsker når man virkelig må jobbe med musikken på scenen. Det var som om musikken var et levende dyr som vokste og ble til der og da, forteller Lea.

Den villeste jazzen ble levert av kvartetten Master Oogway, som spilte i et stappfullt Kafé Hærverk. Med en rocka tilnærming til sjangeren gjorde Master Oogway en minneverdig konsert. De fire solistene holdt et nådeløst grep om publikum, og gitarist Håvard Nordberg Funderud headbanget med krøllene. Han går på det internasjonale masterprogrammet NoCom og studerer for tiden i Gøteborg.

– Det var ganske intenst å kun få spille en halvtimes langt sett, så vi rakk bare spille fire låter – likevel artig! Sier han om by:Larm-konsertene.

Master Oogway F. Jan Tore eriksen1.jpg

Studenter med popteft

NMH-bidragene vitner om at høgskolen utdanner musikere med popteft og universell appell – i tillegg til de klassiske talentene.
 
Hva er det NMH-studenten bringer meg seg til den norske musikkscenen?
 
– NMH-folk og studenter fra andre institusjoner blir kanskje en litt annen type musikere. Inntrykket er at musikere som har studert eller er under utdanning blir allsidige. For eksempel driver flere sine egne plateselskaper, flere jobber med undervisning og andre er produsenter i tillegg til utøvere, mener Nordberg Funderud.
 
Forseth sier at NMH-studenter bidrar med en blanding av ekspertise og bredde, og at det viktigste med NMH er å få spille i mange ulike settinger og bli eksponert for så mye som mulig.

Eskild Myrvoll i Mall Girl legger vekt på bredden og fleksibiliteten, mens gitarist Iver Armand Tandsether legger til:

– Jeg tror alle som er litt nerd bidrar med masse fett til musikk-Norge.

Hva går musikere i Norge glipp av uten musikkutdanning, tror dere? 

– Jeg syns mange av de som kommer fra NMH fremstår som selfmade, sier Nordberg Funderud. – Det er flere som velger å ha kontroll over stort sett alle aspekter ved virket sitt. For eksempel ved å drive med egen booking og promotering. Men jeg tror man kan gå glipp av verdifull input fra lærere, medstudenter og andre som er innom skolen. Man får et godt refleksjonsgrunnlag, og en bevissthet rundt eget yrke.

– Sikkert er det i hvert fall at utdanning ikke er noen ulempe, konstaterer Myrvoll, og legger til at den norske modellen for jazzutdanning gir stor individuell frihet til å ta stilistiske valg. Som uskolert mener han det kan være mer utfordrende å komme i kontakt med musikkmiljøet.

– Det er spennende å se hvordan DIY-artister (do-it-yourself red. anm.) jobber, og det er fantastisk at de finnes, erklærer Forseth. Hun legger også vekt på nettverket og ressursene musikkutdanning kan gi.

– Jeg tror alle som er litt nerd bidrar med masse fett til musikk-Norge.

Iver Armand Tandsether

Pom Poko, Gurls, Emilie Nicolas og Highasakite er bare noen av de suksessfulle artistene med musikkutdanning som har gått inn i popverden. Hva tror dere er grunnen til at flere musikkutdannede musikere trer inn i den bransjen?

– Om det er en økende trend det vet jeg ikke. Utdannende musikere har jo ofte et bra håndverk enten det kommer til instrument eller stemme. I bandene du nevnte så legger jeg ofte merke til detaljene i musikken. Kanskje disse musikerne tar med seg nye dimensjoner til pop-verdenen, sier Nordberg Funderud. Han legger til: – Nå mener jeg ikke at musikere uten utdanning ikke får til dette, altså!

Mall Girl er enige i at trenden har vært slik en stund og at jazzen gir et godt utgangspunkt for å jobbe med andre typer musikk.

– Jeg syns det er fint at musikere spiller andre ting enn akkurat det de har spesialisert seg på, så lenge det er det de brenner for. Faren er vel hvis musikeryrket blir mer business og image enn musikken – noe man ser overalt, sier Lea. – Jeg tror det er lurt å spørre seg selv hvorfor man driver med det man driver med – og holde fokuset der.

Tar NMH-over?

Hvordan setter NMH-studenter sitt preg på musikk-Norge?

– Det finnes flere andre utdanningsinstitusjoner som fostrer mange bra musikere. Likevel tror jeg at NMH-studenter allerede har, og kommer til å fortsette med å sette spor som musikere, komponister og på andre områder. Det er så mange som er så gode på det de gjør, og derfor håper jeg jo at disse fortsetter, sier Nordberg Funderud og Forseth.

Kommer NMH-studentene til å ta over musikk-Norge?
 
– Er ganske sikker på at dagens NMH-studenter vil være å se i alle deler av musikkmiljøet de kommende årene, sier Myrvold. Forseth ler ondskapsfullt og sier seg enig. Narvesen er ikke like overbevist. – Musikk-Norge vil alltid ha en blanding av mennesker som driver mye forskjellig og kommer fra ulike institusjoner og utdanningsbakgrunner. Vi deler plassen med mange andre.

NMH-bølgen

Hvor ønsker dere være om to år som artister?

– Om to år vi nok gitt ut en til plate med Master Oogway. Jeg har et ønske om å reise rundt å spille mye. Ikke bare med Oogway, men med andre band og prosjekter jeg har startet i løpet av studiet, sier Nordberg Funderud. – Jeg vil fortsette å gjøre det jeg er i gang med; spille mest mulig, med musikere som vil det samme med musikken som meg.

– Om to år har vi gitt ut utrolig mye kul musikk, vært headliner på Øya og kan reise på en europaturné hvor vi booker lokale noiseband som oppvarmere, sier Myrvoll. – Jeg vil være så rik at jeg kan slutte! Roper Tandsether, mens Forseth gjerne vil ta med Mall Girl på Asia-turné.

Sist oppdatert: 11. mai 2019