Christian Blom.jpg

På sporet av den organiserte tid

Christian Blom var lei av å komponere musikk på datamaskin og høre på musikk via høyttalere. Nå fullfører han et prosjekt der ideer om organisering av tid skaper subtile verker i form av performance og installasjoner. 

DSC_1184 - Kopi.JPG
Tirsdag 18. april
kl. 11.00

I årene 2004-2010 jobbet Blom med kompaniet Verdensteatret og satte opp forestillinger med dem. Det var der han første gang fikk en fornemmelse av at en bevegelse og en lyd kunne springe ut av noe felles, ved å se en skuespiller gå over scenen, fulgt av en lyd med en nesten tilsvarende bevegelse.

Lyd, lys og bevegelse

- Jeg tenker at en tidsstruktur - for eksempel en jevn rytme - er en serie med tidsintervaller etter hverandre, sier Blom og knipser en jevn puls med fingrene. – Dette er en tidsstruktur. Den kan uttrykkes med lyd, som med knipsingen, og som bevegelse ved at jeg kan bevege armen min opp og ned. Serien med bevegelser uttrykker samme tidsstruktur som en serie med lyder, tilsvarende kan du blinke med lys. I tillegg har lys, lyd og bevegelse også grader av intensitet. Dermed kan disse mediene kanalisere en underliggende struktur av tid og intensitet og slik utgjøre en transmedial komposisjon.

En komponist observerer sin installasjon

Christian forteller at komposisjonsprosessen må ta hensyn til hva en programmert kode kan få et mekanisk ledd til å utføre av bevegelser. I en fysisk verden er tyngdekraft og friksjon høyst virkelige. Prosessen kan foregå ved at han lager en ganske enkel sjansebasert kode som får den mekaniske innretningen til å spille et eller annet. Deretter sitter han og betrakter hendelsene som oppstår og lar innretningen vise han hva den kan. Det som fungerer kan tas vare på og forsøksvis gjenskapes. Slik flikkes verket gradvis til.

– I stedet for å skrive det endelige og autoritative verket, så skriver jeg heller den endelige rammen for hva verket kan være, uttrykt i en algoritme. Og så får jeg så mange avtrykk jeg vil av verket, med små og store variasjoner.

alt

Installasjonen Trio for pinne, streng og lyspære

Medienes svakhet

Christian Blom vil at bevegelsen og lyset skal knyttes sammen i en felles struktur, ikke parallelt som i musikk med lys til. For å få til det må det enkelte mediets aktivitet svekkes nok til at det ikke oppstår en mediespesifikk struktur, musikk.

Selvlært mekaniker og elektroingeniør

Veien til de elektromekaniske installasjonene gikk via arbeidet med Verdensteatret. Der arbeidet ulike kunstnere tett med hverandre for å utvikle forestillingene, og et ledd i metoden er at kunstnerne beveger seg relativt fritt over disiplinenes grenser. Christian Blom kom inn for å strukturere tale og lyd, men endte i den andre enden som mekaniker.

– Noe av det morsomste jeg gjør er å jobbe fra programvareutvikling og helt ut til bevegelser i den fysiske verden. Jeg får holde på med alt fra en idé, som det transmediale, som er veldig abstrakt, og ned til å få det lille mekaniske leddet til å fungere. Det gir mange innfallsvinkler til samme problemstilling, slik at du får ta i bruk både hode og hender. Det blir altoppslukende - og da er det er lett å være menneske.

Sist oppdatert: 4. april 2017
DSC_1184 - Kopi.JPG
Tirsdag 18. april
kl. 11.00