Profilbilde slagverk gøy
Livlig samspill og puls påvirker Musikkhøgskolens visuelle profil.
Foto: Kimm Saatvedt

Pulserende profil på Musikkhøgskolen

Norges musikkhøgskoles nye visuelle profil ble lansert 18. januar 2013. Profilen skapes av musikk og aktivitet direkte fra høgskolens konsertsaler og kantine.

Konseptet er basert på et visuelt uttrykk og logo som formes og oppdateres direkte fra ulike kilder i Musikkhøgskolen. Lyden tas opp og blir omdannet til grafiske elementer – byggesteiner i den visuelle identiteten.

Aktivitetene ved høgskolens gjenspeiles i identiteten; Når studentene øver, praten går i kantina eller det applauderes i konsertsalene. Logoen på de nye nettsidene viser dermed en dynamisk profil i evig utvikling.

Formidler levende musikk

– Musikkhøgskolens aktiviteter danner en uendelig puls- og lydlinje, og blir et synlig bevis på en høgskole som formidler levende musikk, sier seniordesigner Lars Håvard Dahlstrøm hos Neue Design Studio, som står bak den nye profilen.

Profilen løfter fram aktiviteter, kvaliteter og det pulserende engasjementet i studie- og arbeidsmiljøet, gjennom en kommuniserende og godt synlig visuell identitet. Dermed gir lyd og musikk liv til høgskolens dynamiske profil.

Opplevelser som berører deg

– Opplevelser som berører deg, husker du. Slik er det også med musikk. Og med visuell kommunikasjon. Vi søkte et konsept hvor disse komponentene smelter sammen, forteller Gørill Kvamme, rådgiver i Neue.

Komponiststudent David Stephan Grant hadde skrevet stykket "Seventythree for Five" spesielt til lanseringsarrangementet 18. januar. Verket spiller på profilen og vi kan se hvordan profilen påvirkes av musikken.

Nye nettsider

Musikkhøgskolen har også relansert nettsidene basert på det nye, visuelle uttrykket. Nettsidekonseptet er utviklet og designet av Netlife Research, basert på enkelhet og med fokus på brukernes behov. –Fremdeles gjenstår noe innholdsarbeid, presentasjon av ansatte og fra den faglige virksomheten, forteller kommunikasjonssjef Anders Eggen. Nye interne nettsider lanseres 25. februar.

alt

De som står bak den nye visuelle profilen og nettsidene

Fra lanseringsarrangementet 18. januar 2013

Foto: Kimm Saatvedt

  • lansering18.01.13-2
  • lansering18.01.13-3
  • lansering18.01.13-4
  • lansering18.01.13-5

Eksempler på profilen

Design: Neue Design Studio

  • Ny visuell profil
  • Ny visuell profil
  • Ny visuell profil
  • Logo Norges musikkhøgskole
Sist oppdatert: 13. februar 2013