Rapport fra sjokoladefabrikken
Det sier Rolf-Erik Nystrøm til de 70 nye førsteklassingene, som har sin første studieuke på Musikkhøgskolen. I løpet av oppstartuka skal de ristes sammen. Det er mye informasjon, mange nye folk, fremmede korridorer, mangfoldige øverom og sosiale timer.
Gøy og alvor
Samspillprosjektet The Flying Start er en oase hvor de skal ha det gøy, spille sammen, lytte til hverandre og avslutte med en konsert 21. august kl 19. Materialet er verket Phonotope x av Rolf Wallin. Fem elementer, fem grupper. Et rammerverk, og improvisasjon.
– Målet med The Flying Start er at studentene skal tørre noe de ikke har gjort før, og vi håper at de fortsetter å tørre etter denne uka også, sier Håkon Thelin som sammen med Nystrøm leder samspillprosjektet denne uka.
– Vi vil at de skal reflektere over hva de gjør her på Musikkhøgskolen – hvorfor de er her, skyter Rolf-Erik Nystrøm inn. – Gjennom samspillprosjektet blir de fort kjent med hverandre. De gir hverandre inspirasjon og energi, og det er viktig å få til med en gang.
Trene på i å slippe seg løs
Studentene er litt forsiktige, dette er uvant for mange. Pianisten i hjørnet spiller en svak trille, sangerne bruker innestemmen, men de tør mer når Rolf-Erik og Håkon oppmuntrer dem og styrer dem litt dem underveis.
– Vi vil gi dem selvtillit, åpne ørene deres. Derfor er det viktig at alle er med uansett instrument, studieretning og sjanger. Her opplever de at det ikke er én måte å løse en oppgave på. Og de må være solister før de har fått en eneste spilletime.
Saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm og bassisten Håkon Thelin er begge førsteamanuensiser ved Musikkhøgskolen. De har også vært studenter her og føler at det ikke er så lenge siden. Derfor deler de raust av sine erfaringer: – Lytt til læreren, men gi motstand og vær kritisk. Stol på dere selv. Dere trenger ikke etterligne noens stil – dere er stilen.
Spennende og skummelt
Bratsjisten Agnes Pavelich (f.v.) og sangerne Cecilia Lund Tomter, Karen Mathilde Heier Hovd og Jonas Navarsete er alle klassiske utøvere som er vant til å spille etter noter og bruke tid på å forberede seg. Her blir de kastet ut på dypt vann.
– Uvant og spennende, er den første kommentaren. – Kjempeskummelt, er den neste.
Sitasjonen er uvant, men de synes de lærer mye. – En god behandling for sceneskrekk, sier én. – Neste gang jeg er nervøs, er det godt å ha noe verre å sammenligne med.
– Hva tror dere er målet med The Flying start?
– Det er definitivt like mye sosialt, som musikalsk, mener alle fire.
Tekst og foto: Ingrid Holst Sollie