Høyere musikkutdanning står overfor nye utfordringer og økte krav om fornyelse, mer mangfold i studentgrupper og i studieprogram, og utdanninger som er bedre i takt med arbeidslivet og samfunnet som studenter skal virke i etter endt studietid. Hvordan kan musikkutdanningene forholde seg proaktivt til disse utfordringene? Hvordan kan studentene bli mer utfordret på å utvikle sine egne kunstneriske visjoner i løpet av studietiden? Hvordan kan vi jobbe mer på tvers av grensene mellom sjangre, disipliner, institusjoner og mellom lærere og studenter? Og hvordan skal vi få til endringer uten å miste kvaliteten som ligger i tradisjonene og i konservatoriekulturen?
Dette er spørsmål vi ønsker å belyse og diskutere på konferansen som markerer CEMPEs avslutning av 10 år som Senter for fremragende utdanning. Gjennom keynotes, presentasjoner og panelsamtaler håper vi å skape en konferanse med et mangfold av stemmer og praksiseksempler som kan samle feltet og inspirere til videre utvikling.
Derfor inviterer vi nå lærere, studenter, forskere og ledere til å sende inn sine bidrag til konferansen.
Spesielt ønsker vi bidrag om:
- studentenes eierskap til egen utdanning – for eksempel studentdrevne prosjekter, FoU-integrert utdanning, og studenter som partnere i utdanningen
- musikkutdanningens relevans for samfunn og yrkesliv for musikere
- kunstnerisk utviklingsarbeid og KU-basert utdanning
- skaping, medskapning og kreativitet i utdanningen
- entreprenørskap i utdanning og yrkesliv
- mangfold - i student- og lærermassen, repertoaret, sjangre, arbeidsformer og i mulige karriereveier
- musikk og andre kunstformer som uttrykk og ytringer i samfunnsdebatten
- prosjekter som bygger kontaktpunkter mellom samfunnet og utdanningsinstitusjonene
- tverrdisiplinære prosjekter på tvers av musikkretninger eller andre kunst- og fagdisipliner
- samarbeidsprosjekter på tvers av institusjoner og landegrenser