– Innen klassisk musikk har vi et ekstremt ærbødig forhold til verket, og dermed også til komponisten, til tradisjonen, og til tolkningstradisjonen. De klassiske musikkstudentene har på en måte den forståelsen at dette er hellige ting. Dette er i ferd med å endre seg, heldigvis. Men det endrer seg selvfølgelig ikke før man tør å stille spørsmålene, sier rektor Peter Tornquist som en kommentar til utviklingsprosjektet The Pavilion.
Formålet med prosjektet er nettopp å utforske ny tolkning av musikalske verker, satt inn i en tids- og stedsbestemt sammenheng. Det dreier seg om å utfordre det ærbødige forholdet til partitur som den klassiske musikeren er opplært i og samtidig sin egen rolle og praksis, forklarer Kjell Tore Innervik, slagverker og førsteamanuensis ved Musikkhøgskolen. Sammen med Maziar Raein, grafisk designer og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), har han vært ansvarlig for prosjektet.