– Dette er helt vilt vondt! Det kjennes nesten ut som jeg er i ferd med å miste armen, sier Sandra Lied Haga.
Duren fra celloen hennes fyller rommet med intense, taktvise drag over strengene, og overdøver suset fra bilene like utenfor vinduet til Steinway Piano Gallery. Midt mellom rekken av flygler til svimlende priser, pipler det både blod og svette. For når Dmitrij Sjostakovitsj’ Pianotrio nr. 2 står på plakaten, går det bokstavelig talt hardt ut over musikerne. Med seg i trioen har hun fiolinist Madelene Berg og Musikkhøgskolens førsteamanuensis, Gunnar Flagstad på klaver.
– Når man øver til en Sjostakovitsj-konsert må det planlegges nøye. Huden på fingertuppene må rekke å slites av og det må danne seg ny, herdet hud i tide til konserten, sier Berg. De to unge strykerne er begge masterstudenter ved Norges musikkhøgskole og hører til landets fremste utøvere. 21. mars spiller de Sjostakovitsj som en del av festivalen Lyden av Musikkhøgskolen. At de fremfører musikken i den lille, eksklusive pianobutikken i Oslo sentrum, kler komponisten godt, i følge Flagstad.
– At bilene durer forbi rett utenfor, ødelegger på ingen måte stemningen. Det gir heller en følelse av at vi stopper verden litt i dette rommet. Her kan vi kjenne både på stillheten og det intense verket. Det er ikke noe skille mellom scene og sal, i stedet blir det en felles opplevelse der publikum nærmest blir en del av fremførelsen.
En kommentar til grusomhetene
Sjostakovitsj tilegnet det intense musikkstykket en nær venn som døde. Skrevet i 1944 i en tid da det akkurat begynte å sive ut nyheter om hva som faktisk skjedde i konsentrasjonsleirene.