– Dette med tidsbruk kom jo opp litt tidligere i samtalen, sier Nøstdahl Hjelle.
– Hva vil dere si dere bruker dere mest tid på nå, sammenlignet med studietiden?
Hukkelberg drar litt på det før hun svarer.
– Dette høres sikkert litt merkelig ut, sier hun.
– Men jeg bruker nok mest tid på ingenting. Faktisk tror jeg det er noe av det viktigste jeg gjør!
Hukkelberg beskriver hvordan ingentingparaplyen kan romme både skriving og meditering, merkelige innfall, det å gå tur, ta en kaffe eller å kose med katten.
– Det er som regel når jeg gjør ingenting at ideene kommer. Det innebærer også at jeg kan våkne midt på natta og må skrive ned en tekstlinje. Mye i mitt arbeid kommer av at tanken er fri, så jeg må berede grunnen for at de gode tankene kommer.
Og forskningen støtter faktisk oppom viktigheten av det Hukkelberg kaller for ingenting. I en bok om kreative menneskers vaner, Wired to Create: Unraveling the Mysteries of the Creative Mind (2015) av Scott Barry Kaufman og Carolyn Gregoire, har forfatterne dedikert et helt kapittel til forskning som viser at den dagdrømmingen som skjer når vi gjør hverdagslige ting som å ta oppvasken, gå tur eller dusje, er viktig for kreativiteten. For en som lever av å skape, er det derfor ikke så merkelig å kjenne behovet for å befinne seg under denne ingentingparaplyen.
For Valebjørg, som er slagverker i Oslo-Filharmonien går mye av tiden til å innstudere materiale.
– Men det er utopisk å tenke at man skal øve like mye som på studiet, sier han.
– Der jeg før øvde for å håndtere instrumentet bedre, begrenses øvingen nå til å lære det repertoaret krever.
Horstad forteller hvordan hun i studietiden brukte mye tid på ting hun trodde hun måtte kunne, mens hun nå bruker tiden på det hun selv synes er viktig.
– Og så går det selvfølgelig litt tid til administrativt arbeid, men akkurat den biten synes jeg er veldig kjedelig! Nå har jeg satt av et fast tidspunkt i uka hvor jeg gjør alt som er adminrelatert. På den måten slipper jeg å tenke så mye på det resten av tiden.