Darla Crispin har vært aktiv på feltet kunstnerisk utviklingsarbeid siden fagområdet begynte å gjøre seg gjeldende for rundt 20 år siden. Da hadde hun allerede en konsertdiplomeksamen, som pianist, fra Guildhall School of Music & Drama i London bak seg. Hun fortsatte med studier i musikkvitenskap ved King’s College London og tok først en mastergrad, deretter en doktorgrad i 2004.
Besatt av Schönberg
Komponisten Arnold Schönberg må sies å ha mye av æren for den omfattende utdanningen. Diplomkonserten omfattet musikk fra den klassiske og den andre wienerskole – Mozart, Beethoven, Haydn og Schönberg, Berg, Webern. Doktorgradsavhandlingen tar for seg Arnold Schönbergs strykekvartetter. Det er først og fremst hans musikk som har formet henne, som musiker og forsker, sier hun.
– Jeg tror det er riktig å si at jeg var ganske besatt av musikken til Schönberg, og ennå er. En filosofisk og vanskelig musikk, på mange måter. Både ved å spille den og å reflektere over den, har jeg prøvd å finne ut hva den betyr – for lytteren og for samfunnet rundt den. Antagelig har den også formet meg som person; en som prøver å hjelpe andre til å stille deres spørsmål.
Arne Nordheim-senteret
Komponisten Arne Nordheim døde i 2010, og i 2012 ble det opprettet et senter ved Norges musikkhøgskole som skulle forvalte arven etter ham. Da Darla Crispin ble ansatt som leder av Arne Nordheim-senteret i september 2015, fikk senteret et utvidet mandat. I tillegg til å forske på Nordheims musikk og betydning, skal senteret være en pådriver og en formidler av kunstnerisk utviklingsarbeid på høyeste nivå. Allerede navnet peker på senterets internasjonale ambisjoner; The Arne Nordheim Centre for Artistic Research (NordART).
En ung disiplin
I Norge har kunstnerisk utviklingsarbeid vært en lovpålagt oppgave for høyere kunstutdanning siden 1995. I Lov om universiteter og høgskoler heter det at «disiplinen skal være en kunstnerisk parallell til forskning». Det statlige Program for kunstnerisk utviklingsarbeid omfatter «alle skapende og utøvende fag» på universitets- og høgskolenivå. På tross av disse forankringene, er begrepet ennå relativt ukjent for allmennheten. Darla Crispin har stort engasjement for særegenhetene ved denne disiplinen.
– Det er flere måter å være musiker på. For noen er det nok å arbeide ved instrument og ikke reflektere over annet utenfor det. For andre er det naturlig å reflektere over utøvelsen og analysere arbeidet. Til sammen utgjør dette en reflekterende praksis. Går vi videre til et neste nivå, kan refleksjonspraksisen bli noe som kan deles med andre. Det blir en diskusjon mellom musikere, om kunsten deres og om den sosiale siden ved hva de gjør. Kunstnerisk utviklingsarbeid kombinerer alt dette: den indre, erfaringsbaserte kunnskapen og kunnskap tilegnet fra utsiden. Strenge metodiske krav plasserer arbeidet på et vitenskapelig nivå, men med sitt eget språk. Kunstnerisk utviklingsarbeid kombinerer evnen til å gi uttrykk for forskning med kunstnerisk utøvelse på høyest mulige nivå.
Det nye i denne disiplinen skulle dermed være å gi den kunstneriske praksisen og erfaringen verdi og relevans som forskningsmateriale. I kombinasjon med refleksjon og kunstutøvelse, kan det føre til nyskapende resultater, sier Darla Crispin.
– Den kunstneriske utøvelsen blir forbedret gjennom refleksjonsprosessen som personen går igjennom, og de to aspektene arbeider sammen for å lage kunst som er ny, uvanlig, og som betyr noe i verden som den er i dag.
Hva er da forskjellen mellom kunstnerisk utviklingsarbeid innen musikk og det vi kan kalle tradisjonell musikkforskning?
– Utfordringen kunstnerisk utviklingsarbeid har tatt på seg, er å stille spørsmål fra innsiden av kunstpraksisen, mens med det tradisjonelle vitenskapsperspektivet, stiller man spørsmål utenfra, ser på hva som har vært gjort og observerer. Aspektet av observasjon tillater konklusjoner som har et element av objektivitet i seg. Jeg tror personlig ikke at det fines en mulighet for fullstendig objektivitet, men den kritiske avstanden er viktig i vitenskapen. Den sørger for at vi kan trekke sunne konklusjoner. Kunstnerisk utviklingsarbeid, derimot, hviler på den personlige erfaringen med kunstnerisk utøvelse. Kunstnerisk utviklingsarbeid vil derfor alltid ha en utfordring når det gjelder metodene, for hvis hvert prosjekt kommer fra en personlig praksis, er det ikke mulig å legge én metodologi på det. En del av arbeidsprosessen går derfor ut på å konstruere metoder som samsvarer med det enkelte prosjekt.